ΘΗΛΑΣΜΟΣ

στις

ΘΗΛΑΣΤΕ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΑΞΙΖΕΤΕ 
Στις 2 Μαϊου του 2007, 3608 νέες μητέρες από τις Φιλιππίνες συγκεντρώθηκαν σε διάφορα νοσοκομεία της χώρας τους για να θηλάσουν ταυτόχρονα τα μωρά τους και για να διαμαρτυρηθούν κατά των φαρμακευτικών εταιρειών και των εταιρειών που παράγουν υποκατάστατα γάλακτος και διαφημίζουν ότι τα προϊόντα είναι καλύτερα από το μητρικό γάλα. Η διαμαρτυρία αυτή, που καταγράφηκε στο βιβλίο Γκίνες ως η μεγαλύτερη συγκέντρωση γυναικών που θηλάζουν ταυτόχρονα, οργανώθηκε από υποστηρικτές του μητρικού θηλασμού, κοινωνικούς λειτουργούς και εκπροσώπους της UNICEF σε μία προσπάθεια να πείσουν τις νέες μαμάδες να θηλάζουν αποκλειστικά τα μωρά τους για έξι μήνες και κατόπιν να συνεχίσουν το θηλασμό για δύο τουλάχιστον χρόνια σε συνδυασμό με άλλες σπιτικές τροφές.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει υπολογίσει ότι το 2003 στις Φιλιππίνες σημειώθηκαν 16000 θάνατοι παιδιών κάτω των 5 ετών από κακή διατροφή’ πολλοί από αυτούς οφείλονταν στο ξένο γάλα, που έπιναν τα παιδιά. Σύμφωνα με τη UNICEF στις Φιλιππίνες μόνο το 16% των παιδιών μεταξύ 4-5 μηνών θηλάζουν αποκλειστικά, ενώ το 13% των μητέρων δεν θηλάζουν καθόλου γιατί πιστεύουν ότι δεν έχουν γάλα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, εξάλλου, όπου οι περισσότερες γυναίκες εργάζονται και μπορούν να πάρουν μόνο 3 μήνες άδεια τοκετού (πληρωμένη), το 70% των νέων μητέρων αρχίζουν να θηλάζουν αμέσως μετά τον τοκετό, μόνο το 1/3, όμως, από αυτές συνεχίζουν να θηλάζουν μετά από έξι μήνες και λιγώτερο από 20% θηλάζουν αποκλειστικά. Το καλύτερο παράδειγμα αποτελεί η Νορβηγία, όπου μέχρι το 1970, τα ποσοστά μηρικού θηλασμού ήταν επίσης χαμηλά. Απαγορεύτηκαν, όμως, εντελώς οι διαφημίσεις του ξένου γάλακτος, ενώ επίσης οι γυναίκες μπορούν να πάρουν ένα χρόνο άδεια μητρότητας με το 80% των αποδοχών τους’ επιπλέον, όταν γυρίζουν στη δουλειά τους έχουν καθημερινά μία ώρα ελεύθερη για να θηλάσουν. Ετσι, σήμερα, το 98% των γυναικών στη Νορβηγία αρχίζουν να θηλάζουν αμέσως μετά τον τοκετό και 4 μήνες αργότερα το 90% από αυτές συνεχίζει να το κάνει.

Τι γίνεται, όμως, στην Ελλάδα; Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Λιώση, παιδίατρο – νεογνολόγο, υπεύθυνο του νεογνολογικού τμήματος του μαιευτηρίου «Ελενα Ελευθ. Βενιζέλου» και μέλος της Εθνικής Επιτροπής Μητρικού Θηλασμού: «Οι περισσότερες μαμάδες θέλουν να θηλάσουν τα μωρά τους και αρχίζουν πράγματι να το κάνουν αμέσως μετά τον τοκετό. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη, αρχικά, το ποσοστό τους ξεπερνάει το 85%, μειώνεται, όμως, προοδευτικά τις επόμενες ημέρες γιατί δεν ακολουθούνται πιστά οι οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το μητρικό θηλασμό, που σταματάι συνήθως 3-6 μήνες αργότερα.»

ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΜΗΤΡΙΚΟ ΓΆΛΑ;
Η ωκυτοκίνη και η προλακτίνη είναι οι δύο ορμόνες που παράγονται στην υπόφυση και προετοιμάζουν κατάλληλα τον γυναικείο οργανισμό για την παραγωγή του μητρικού γάλακτος. Η ωκυτοκίνη ειδικά, που λέγεται και «ορμόνη της αγάπης» αφού είναι υπεύθυνη για την ερωτική σχέση και το συναισθηματικό δέσιμο του ζευγαριού, βοηθάει επίσης στο δέσιμο της μητέρας και του παιδιού. Σαράνταοκτώ ώρες μετά τον τοκετό τα επίπεδα των ορμονών στον οργανισμό της λεχώνας πέφτουν γιαυτό είναι απαραίτητο ο θηλασμός να αρχίζει το πρώτο κιόλας ημίωρο με τη βοήθεια εκπαιδευμένου προσωπικού. Σύμφωνα με τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.) το νεογέννητο χρειάζεται να βρίσκεται 24 ώρες το 24ωρο δίπλα στη μητέρα του για να τρώει όποτε και όσο θέλει. Στα βρέφη μάλιστα πρέπει να δίνεται μόνο μητρικό γάλα και όχι άλλα υγρά ή συμπλήρωμα ξένου γάλακτος. Αλλωστε είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που μια μητέρα δεν επιτρέπεται να θηλάσει. Συνήθως, οι νεαρές μητέρες αποθαρρύνονται γιατί δεν ξέρουν πώς να θηλάσουν ή πώς να αντιμετωπίσουν τα μικροπροβλήματα που παρουσιάζονται κατά τη διάρκεια του θηλασμού, γιαυτό και είναι απαραίτητο να μάθουν να θηλάζουν με τη βοήθεια μιας εκπαιδευμένης μαίας.

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ Ο ΘΗΛΑΣΜΟΣ;
Οι επιστήμονες, δέχονται πλέον ότι το μητρικό γάλα δεν είναι απλά τροφή για το μωρό αλλά ένα περίπλοκο σύστημα υποστήριξης που παρέχει στον οργανισμό του τροφή, προστασία αλλά και μια σειρά από πληροφορίες. Το γάλα του θηλασμού ταιριάζει ακριβώς στις ανάγκες του βρέφους, μάλιστα η ποσότητα, η ποιότητα και η γεύση του αλλάζουν συνεχώς, ενώ καθώς το μωρό μεγαλώνει αλλάζει ακόμη και η σύνθεσή του. Το μητρικό γάλα έχει πάντα σωστή και σταθερή θερμοκρασία, είναι ιδιαίτερα εύπεπτο και χωνεύεται από το μωρό μέσα σε 2-3 ώρες, ικανοποιώντας πλήρως τις ανάγκες του σε υγρά και τροφή. Μεγάλες διεθνείς έρευνες δείχνουν ότι τα μωρά που θηλάζουν έχουν 50-95% λιγώτερες πιθανότητες να προσβληθούν από μολύνσεις από ότι τα άλλα μωρά. Το μητρικό γάλα τα προστατεύει από μολυσματικές νόσους, όπως η μηνιγγίτιδα, λοιμώξεις του ανώτερου και του κατώτερου αναπνευστικού, γαστρεντερίτιδες, διάροιες, δυσκοιλιότητα, ωτίτιδες, κρύωμα, γρίππη και βήχα. Τα παιδιά που θηλάζουν έχουν επίσης λιγώτερες πιθανότητες να παρουσιάσουν αργότερα αλλεργίες, νεανικό διαβήτη, παχυσαρκία αλλά και κάποιες αυτοάνοσες ασθένειες όπως η νόσος του Κρον και το άσθμα. Υπάρχει επίσης μειωμένος κίνδυνος για διάφορες μορφές καρκίνου όπως η λευχαίμια και το λέμφωμα αφού το μητρικό γάλα ενισχύει περισσότερο το ανοσοποιητικό σύστημα των βρεφών. Θεωρείται επίσης βέβαιο ότι το μητρικό γάλα βοηθάει τα βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα να φύγουν νωρίτερα από το μαιευτήριο αφού όταν θηλάζουν αναπτύσσονται πιο γρήγορα και πιο καλά. Επιπλέον το γάλα της μαμάς περιέχει λιπαρά οξέα που είναι απαραίτητα για την καλύτερη ανάπτυξη του εγκεφάλου και βοηθάει να αυξηθεί σημαντικά το δείκτης νοημοσύνης των παιδιών που θηλάζουν.

Ο θηλασμός  είναι εξίσου καλός και για τη μητέρα. Πέρα από το γεγονός ότι δεν κοστίζει καθόλου και δεν χρειάζεται να προετοιμάζει την τροφή, να πλένει και να αποστειρώνει σκεύη, μπορεί εύκολα να ταϊσει το μωρό της οποιαδήποτε στιγμή αυτό πεινάσει. Ο θηλασμός σταματάει την αιμμορραγία και βοηθάει τη μήτρα να επανέλθει πιο γρήγορα στο φυσιολογικό της μέγεθος, ενώ επίσης αποτελεί μια φυσική μέθοδο αντισύλληψης.
Επιπλέον, βοηθάει τις γυναίκες που θηλάζουν να χάσουν γρήγορα και εύκολα τα περιττά κιλά της εγκυμοσύνης, αφού έχει υπολογιστεί ότι για την παραγωγή γάλακτος «καίγονται» καθημερινά 500 θερμίδες. Τέλος, ο παρατεταμένος θηλασμός προφυλάσσει από καρκίνο της μήτρας, του μαστού και του ενδομητρίου ενώ νεώτερες έρευνες αναφέρουν ότι μειώνει επίσης τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου ΙΙ και οστεοπόρωσης. Οι ειδικοί επισημαίνουν επίσης ότι ο θηλασμός ηρεμεί τις μητέρες πράγμα που οφείλεται μάλλον στην έκκριση της οξιτοκίνης, ορμόνης που παράγεται κατά τη διάρκεια του θηλασμού.

Ενημερωθείτε σωστά
• Μονάδα Προαγωγής Μητρικού Θηλασμού στην Ελλάδα, Μαιευτήριο «Ελενα» Για μητέρες και φορείς υγείας: 210-6462782
http://www.unicef.org/nutrition/index_breastfeeding.html
http://www.waba.org.my
Η επίσημη ιστοσελίδα της Παγκόσμιας Συμμαχίας για την Προώθηση του Μητρικού Θηλασμού
http://www.lalecheleague.org
Χρήσιμες και πρακτικές πληροφορίες για τον μητρικό θηλασμό
http://www.eutokia.gr
Πληροφορίες για τον φυσικό τοκετό και τον μητρικό θηλασμό
http://www.ilca.org
Παγκόσμιο δίκτυο επαγγελματιών του μητρικού θηλασμού
http://www.bfmed.org
Παγκόσμιος συνασπισμός γιατρών αφιερωμένος στην προώθηση του μητρικού θηλασμού
http://www.linkagesproject.org
Παγκόσμιο πρόγραμμα για τη βελτίωση της διατροφής των παιδιών

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
«Μοναδική εμπειρία»
ΠΕΓΚΥ ΞΗΡΟΤΑΓΑΡΟΥ
Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων της Clinique, 34 ετών

«Χρειάστηκε αρκετή προσπάθεια μέχρι να τα καταφέρω να θηλάσω το μωρό μου γιατί στην αρχή υπήρχαν προβληματάκια. Δεν μπορούσε να πιάσει την θηλή, γλυστρούσε, ήταν δύσκολο. Τα καταφέραμε όμως και η εμπειρία ήταν πραγματικά μοναδική. Όταν μου το πρότεινε ο γιατρός μου, δεν ήμουν σίγουρη ότι θα τα καταφέρω. Είπα θα δοκιμάσω και αν μου ταιριάξει θα το κάνω. Και μου ταίριαξε!
Από την πρώτη στιγμή, εντυπωσιάστηκα από το δέσιμο με το μωρό μου που έφερε ο θηλασμός. Το αγοράκι μου, που είναι σήμερα 6 μηνών είναι το πρώτο μου παιδί. Είμαι ευτυχισμένη γιατί αγοράκι ήθελα και το έκανα, αυτή η γέννα ήταν για μένα εμπειρία ζωής και πιστεύω ότι όλες οι μαμάδες πρέπει θηλάζουν οπωσδήποτε τα παιδιά τους! Μπορεί να είναι λίγο κουραστικό γιατί το μωρό πεινάει κάθε 2,5-3 ώρες, τη νύχτα πρέπει να ξυπνάς και κάθε τόσο, αλλά δεν συγκρίνεται με την κούραση που σου προκαλεί το να σηκώνεσαι δύο και τρεις φορές μέσα στην νύχτα για να φιάξεις το γάλα, να το κρυώνεις και να αποστειρώσεις το μπιμπερό.»

Ο θηλασμός κάνει καλό στο παιδί»
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΧΡΗ
Νοσηλεύτρια, 27 ετών

«Είμαι νοσηλεύτρια, λόγω δουλειάς λοιπόν ήξερα γενικά ότι ο θηλασμός κάνει καλό στα μωρά. Επιπλέον, η μαία και ο γυναικολόγος με ενημέρωσαν ότι το μητρικό γάλα βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν αντισώματα, κάνει καλό προληπτικά σε νόσους όπως οι αλλεργίες και ενισχύει το συναισθηματικό δέσιμο. Βέβαια όταν το μωρό είναι ακόμη πολύ μικρό δεν καταλαβαίνει, όσο μεγαλώνει όμως αλλάζουν τα πράγματα αρχίζει να σε αγγίζει, να σε κοιτάζει, όλα είναι διαφορετικά. Ομολογώ πάντως ότι για μένα ο θηλασμός ήταν δύσκολος γιατί το μωρό ειδικά στην αρχή θέλει να τρώει συνέχεια. Επρεπε να το θηλάζω κάθε δύο ώρες, πράγμα πολύ δεσμευτικό για μένα. Ο θηλασμός σε κρατάει δέσμια ενώ αντίθετα το ξένο γάλα προσφέρει κάποια ελευθερία αφού μπορεί να το ταϊσει και κάποιος άλλος. Βέβαια αυτό εξαρτάται από την ψυχολογία κάθε γυναίκας. Μπορεί να ακούγεται εγωϊστικό αλλά αν έχεις κάποιο χρόνο για σένα και για τον σύντροφό σου, έχεις λιγώτερα νεύρα πράγμα που κάνει καλό και στο μωρό. Το μωρό μου είναι σήμερα 6,5 μηνών και θήλασε αποκλειστικά για δύο μήνες αλλά συνέχισα να το θηλάζω για αρκετό καιρό. Η παιδίατρος μου είπε ότι μετά τους έξι μήνεςδεν χρειάζεται πια να θηλάζει. Όταν άρχισε να πίνει συμπληρωματικά και ξένο γάλα, διαπίστωσα ότι χόρταινε καλύτερα γιατί σημασία δεν έχει μόνο η ποσότητα αλλά και η ποιότητα του γάλακτος κάθε γυναίκας. Παρ’όλες τις δυσκολίες πάντως το σίγουρο είναι ότι αν ξανακάνω παιδί θα το θηλάσω οπωσδήποτε!»

ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ
Μεσόφωνος,
»
Ο θηλασμός είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που αποτελεί ουσιαστικά το τελευταίο στάδιο της εγκυμοσύνης. Επειδή έχει σχέση με την επαφή, για μένα προσωπικά αποτελούσε μια κατά φύση δικαιολογία για να μην αποχωριστώ το μωρό μου. Και στις δύο γέννες μου όμως προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να συνειδητοποιήσω ότι το μωρό είναι ένας ανεξάρτητος οργανισμός. Θυμάμαι ότι η λοχεία ήταν μια έντονη περίοδος γεμάτη άγχος. Ειδικά στο πρώτο μου παιδί είχα μεγάλη αγωνία αν τρεφόταν καλά, αν είχα αρκετό γάλα, αν έκανα εγώ κάτι κακό και δεν μπορούσε να τραβήξει το γάλα. Δεν μου πέρασε, όμως, ποτέ από το μυαλό να σταματήσω το γάλα μου, όπως κάνουν πολλές γυναίκες που αποφεύγουν να θηλάσουν. Θεωρώ το θηλασμό μια φυσιολογική διακασία που αποτελεί συνέχεια της εγκυμοσύνης και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της, είναι όμως, πολύ κουραστική. Τον γιο μου που είναι σήμερα 8 ετών τον θήλασα μόνο σαράντα ημέρες γιατί δεν είχα άλλο γάλα και δεν πρόλαβα να το ευχαριστηθώ. Την κορούλα μου όμως που είναι 2,5 ετών τη θήλασα πολύ περισσότερο. Τη δεύτερη μάλιστα φορά μπόρεσα να δω και την ευχάριστη πλευρά της λοχείας. Θα ήθελα βέβαια να είχα βιώσει περισσότερο τη χαρά του θηλασμού, είναι απωθημένο μου αν κάνω κάποτε τρίτο παιδί να μπορέσω το θηλάσω όσο πάει.»

ΝΟΝΗ ΔΟΥΝΙΑ
Ηθοποιός,

«Ο θηλασμός ήταν για μένα η πιο συγκλονιστική εμπειρία της ζωής μου. Μπορεί να απαιτεί θυσίες, σε βοηθάει, όμως, να δημιουργήσεις μια σχέση με το μωρό που δεν μπορεί να συγκριθεί με καμμιά άλλη. Βέβαια έχεις άγχος για το αν τρώει καλά το μωρό και αν η ποσότητα του γάλακτος είναι επαρκής, μπορεί ακόμη να υπάρχουν και πρακτικά προβλήματα, όπως για παράδειγμα να ματώσουν οι θηλές που είναι μεν κάτι οδυνηρό αλλά περνάει. Ειδικά στην αρχή, τις πρώτες μέρες μετά τη γέννα τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, μετά σιγά σιγά συνηθίζεις και όλα πάνε καλύτερα. Η περίοδος της λοχείας είναι δύσκολη έτσι κι αλλιώς και ο θηλασμός τη δυσκολεύει ακόμη περισσότερο, όμως για μένα αποτελούσε προτεραιότητα, όλα τα άλλα μπαίνανε σε δεύτερη μοίρα. Ηθελα να θηλάσω οπωσδήποτε, γιαυτό συμβουλεύτηκα τον γυναικολόγο και τη μαία μου που με βοήθησαν να ξεπεράσω τις δυσκολίες και τα κατάφερα. Δεν κατάφερα όμως ποτέ να βγάλω γάλα με το θήλαστρο και να το αποθηκεύω. Πιστεύω πάντως ότι όλα ξεκινάνε από το μυαλό. Αν θέλεις θα έχεις γάλα, αν δεν θέλεις θα σου κοπεί. Οι δικές μου γέννες ήταν πολύ κοντά η μία στην άλλη και ο οργανισμός μου τη δεύτερη φορά ήταν πολύ κουρασμένος. Θυμάμαι ότι είχα δύο ημέρες πυρετό μόλις γέννησα το κοριτσάκι μου και δεν είχα καθόλου γάλα στην αρχή. Αυτό με γέμισε απογοήτευση και στενοχώρια γιατί ήθελα τόσο πολύ να τη θηλάσω. Τελικά τα κατάφερα αλλά μόνο για δύο μήνες’ μετά το γάλα μου κόπηκε, ενώ το γιο μου τον είχα θηλάσει τρισίμιση μήνες. Για να θηλάσεις σωστά πάντως παίζουν ρόλο κι άλλα πράγματα όπως η καλή διατροφή και η ηρεμία. Χρειάζεσαι, επίσης, ένα χώρο πιο προσωπικό για να μπορείς να αφοσιωθείς στη διαδικασία χωρίς περισπασμούς.

ΒΑΝΕΣΑ ΣΠΙΝΑΣΑ
Χορευτρια, 30 ετών

«Θυμάμαι με συγκίνηση τις πρώτες μας στιγμές στο μαιευτήριο. Βγήκαμε για να μας δουν οι συγγενείς και μετά μόλις πήγαμε στο δωμάτιο, μου έβαλαν το μωρό κατευθείαν στο στήθος μου. Εκείνη την ώρα δεν καταλάβαινα τι μου γινόταν, δεν πίστευα αυτό που μου συνέβαινε, ήμουν ακόμη σε άλλο κόσμο και δεν μπορούσα καλά καλά να συνειδητοποιήσω ότι αυτό το μωρό είχε βγει από μένα. Τώρα είναι δύο μηνών, το θηλάζω αποκλειστικά και σκοπεύω να συνεχίσω μέχρι να γίνει 6-8 μηνών. Είναι πάρα πολύ ωραία αν και δεν είναι εύκολο τελικά. Το να τρώει το μωρό μόνον από σένα και να το βλέπεις να μεγαλώνει είναι κάτι συγκλονιστικό. Στην αρχή ένιωθα ότι όλη μου η αγάπη περνούσε μέσα από το γάλα μου, τώρα όμως που μεγάλωσε κάπως είναι διαφορετικά. Βλέπει και με κοιτάζει στα μάτια την ώρα που τρώει, μου κρατάει το δάχτυλο κι εγώ λιώνω εκείνη την ώρα. Θέλει όμως υπομονή και επιμονή αυτή η ιστορία. Τις πρώτες μέρες μπορεί να ματώσουν οι θηλές σου ή να πετρώσει το γάλα, πονάς και θέλεις να καταφύγεις στην εύκολη λύση που σου προσφέρει το ξένο γάλα. Δεν είναι όλα μέλι γάλα. Όμως χωρίς αμφιβολία θα θηλάσω και το επόμενο παιδί μου. Η μητέρα μου δεν με είχε θηλάσει εμένα γιαυτό και πάντα έλεγα ότι εγώ θα δώσω στα παιδιά μου το γάλα μου. Αλλωστε είναι πιο εύκολο από το να ετοιμάζεις τα μπιμπερό. Τώρα που μεγάλωσε λιγάκι, πάμε παντού με το μωρό μου και μόλις πεινάσει βρίσκω ένα ήσυχο μέρος και το βάζω στο στήθος μου. Είναι τόσο απλό!

ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΟΛΤΣΙΟΥ
«Η πιο όμορφη ιεροτελεστία»
δημοσιογράφος-παρουσιάστρια ειδήσεων στην τηλεόραση του Άλφα, 34 ετών

«Αν υπάρχει η έννοια της απόλυτης ευτυχίας, σίγουρα την βιώνεις την πρώτη φορά που παίρνεις στην αγκαλιά σου το μωρό για να το θηλάσεις. Θυμάμαι την πρώτη φορά στο μαιευτήριο που μου τον έφεραν για θηλασμό, ο μικρός ήταν ακόμη στην εντατική νεογνών. Η αγωνία αλλά και η προσμονή μου ήταν μεγάλες καθώς αν κατάφερνε να πιει το γάλα θα έβγαινε επιτέλους από την θερμοκοιτίδα και θα τον έπαιρνα μαζί μου στο σπίτι. Όταν μου τον έδωσαν στα χέρια φοβόμουν μην τον πονέσω έτσι μικρός και ευάλωτος που ήταν. Ήταν κάτι καινούργιο και για μένα και για αυτόν. Τελικά η φύση, πραγματικά τα έχει φτιάξει όλα με σοφία, ο Λευτεράκης, που είναι τώρα πια 5 μηνών ξεκίνησε να θηλάζει με λαιμαργία σαν να έλεγε… είμαι έτοιμος πλέον να βγω στον έξω κόσμο. Το ίδιο απόγευμα τον πήραμε στο σπίτι και γίναμε οικογένεια ! Τον θήλασα 4 μήνες. Τον πρώτο καιρό με ξύπναγε πολύ συχνά την νύχτα για να θηλάσει. Εκείνη την ώρα όμως δεν σκέφτεσαι την κούραση , είναι τέτοια η τρυφερότητα που νιώθεις και η αίσθηση δεσμού και επικοινωνίας με το παιδί που το αντιμετωπίζεις ως την πιο όμορφη ιεροτελεστία. Τώρα που είμαι μάνα σκέφτομαι συχνά μια εικόνα που είδα σε ένα ρεπορτάζ και με έχει συγκλονίσει. Ήταν στην Αφρική σε συνθήκες πολέμου και απόλυτης φτώχιας. Μια νεαρή μητέρα, εξαντλημένη, υποσιτισμένη σε άθλια κατάσταση, να προσπαθεί να θηλάσει με αγωνιά το μωρό της για να το κρατήσει στη ζωή. Σκεφτείτε τι αγώνα για την επιβίωση δίνουν αυτές οι γυναίκες , την ώρα που εμείς έχουμε τόσες ανέσεις και πάλι καμιά φορά παραπονιόμαστε.»

ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΣΟΥΜΕΛΕΚΑ
«Θήλαζα και στο γήπεδο»
Βαδίστρια, χρυσή Ολυμπιονίκης, 25 ετών

Η γέννηση του μωρού μου ήταν το πιο σημαντικό πράγμα που έχω ζήσει στη ζωή μου. Είχα ζητήσει αποκλειστικό θηλασμό, όταν μπήκα στο μαιευτήριο και πράγματι έτσι έγινε. Την πρώτη φορά που έβαλα την κορούλα μου στο στήθος μου δάκρυσα, τόσο συγκινητικό ήταν αυτό που συνέβαινε. Αν και προηγουμένως φοβόμουν, εκείνη τη στιγμή μου φάνηκε πάρα πολύ εύκολος ο θηλασμός. Με το που ήρθε το μωρό στα χέρια μου, όλα πήγαν ενστικτωδώς καλά, λες και το είχα ξανακάνει, δεν χρειάστηκα καν τις οδηγίες της μαίας που ήταν δίπλα μου για να με βοηθήσει. Η αλήθεια είναι ότι μετά δυσκολεύτηκα και πολλές φορές σκέφτηκα να τα παρατήσω, όπως έκαναν και οι φίλες μου που έδωσαν από την αρχή ξένο γάλα στα παιδιά τους. Τις νύχτες έπρεπε να ξυπνάω συνεχώς, το μωρό ήταν ανήσυχο και υπέφερα αλλά με στήριξε και με παρότρυνε συνεχώς ο παιδίατρός μου Νίκος Βουδούρης. Ολοι ξέρουμε πόσο καλό κάνει το μητρικό γάλα στα μωρά, αυτή η σκέψη, λοιπόν, ήταν αρκετή για να με κάνει να συνεχίζω να θηλάζω παρά τις δυσκολίες. Και τα κατάφερα. Μετά από 4,5 μήνες αποκλειστικού θηλασμού σταμάτησα γιατί δεν χόρταινε πια με το δικό μου γάλα. Την τάϊζα παντού ακόμη και μέσα στο γήπεδο την έχω θηλάσει, αφού στις 26 ημέρες ξεκίνησα να τρέχω και δύο μήνες μετά τον τοκετό άρχισα τις προπονήσεις με τη βοήθεια της γυναικολόγου μου Σύλβιας Δημητροπούλου. Θεωρώ ότι ο θηλασμός είναι μια εντελώς φυσική διαδικασία και οι γυναίκες δεν πρέπει να ντρέπονται όταν πρέπει να θηλάσουν σε δημόσιους χώρους.»

ΜΑΡΑ ΔΑΡΜΟΥΣΛΗ
Θήλαζα πριν βγω στην πασαρέλα
Μοντέλο, 25 ετών

«Μια μέρα με μπιμπερό ήταν αρκετή για να συνηθίσει το μωρό μου την πιπίλα και να αποφεύγει μετά από αυτό το στήθος μου. Ετσι, σταμάτησα να το θηλάζω. Από τη μια στιγμή στην άλλη, μετά από τρεις μήνες συνεχούς θηλασμού ο γιος μου απέρριψε το στήθος και προτίμησε το μπιμπερό. Βέβαια, συνέχισα να του δίνω μητρικό γάλα για ένα μήνα ακόμη. Το έβγαζα με το θήλαστρο και του το έδινα με το μπιμπερό αλλά αυτό δεν είναι το ίδιο. Προσωπικά ένιωσα και βίωσα τη μητρότητα μέσω του θηλασμού γιαυτό και λέω σε όλες τις γυναίκες να θηλάσουν. Αν δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι παθολογικοί, δεν υπάρχει κανένας λόγος να στερηθεί πρώτα πρώτα η γυναίκα αυτή την εμπειρία και στη συνέχεια να στερήσει από το μωρό της όλα αυτά υπερπολύτιμα στοιχεία που θα του προσφέρει το δικό της γάλα. Κάκά τα ψέμματα. Το γάλα της αγελάδας είναι κατάλληλο για τα μοσχαράκια, τα παιδιά μας χρειάζονται μητρικό γάλα για να αναπτυχθούν σωστά. Ο θηλασμός δεν περιόρισε καθόλου τις δραστηριότητές μου, έπαιρνα πάντοτε μαζί μου το μωρό μου και το θήλαζα όπου και αν βρισκόμουν, ταμπού τέτοιου είδους δεν έχω. Αλλωστε όταν θηλάζεις δεν χρειάζεται να κουβαλάς μαζί σου μπιμπερό, τροφές και όλα αυτά που χρειάζονται όταν το μωρό πίνει ξένο γάλα. Δύο μήνες μετά τη γέννα μου έκανα την πρώτη πασαρέλα και ανάμεσα σε δύο εμφανίσεις, ήρθε η μητέρα μου με το μωρό για να το θηλάσω. Δεν θα ξεχάσω τα βλέμματα των συναδέλφων μου, που με κοίταζαν χωρίς καθόλου αποδοκιμασία. Ηταν όλοι έκπληκτοι και γεμάτοι θαυμασμό. Μερικές γυναίκες, αποφεύγουν το θηλασμό γιατί σκέφτονται ότι θα χαλάσει το σώμα τους, εγώ, όμως δεν σκέφτηκα ποτέ κάτι τέτοιο παρόλο ότι για μένα η εμφάνιση είναι εργαλείο δουλειάς. Σε καμμία περίπτωση δεν θα έβαζα σε δεύτερη μοίρα την φροντίδα του παιδιού μου. Όπως μου έχουν πει και άλλες γυναίκες που έχουν θηλάσει προβλήματα στο σώμα δεν υπάρχουν πάντοτε αλλά και όταν προκύπτουν, όμως, το σώμα επανέρχεται μέσα σε δύο χρόνια.

Δεν δημοσιεύτηκε.

Ο θηλασμός δεν είναι απλά αναφαίρετο δικαίωμα για τα παιδιά. Είναι επίσης «δώρο» για τις μητέρες, οι οποίες προσφέροντας τα πολύτιμα στοιχεία του δικού γάλακτος στα μωρά τους φροντίζουν επίσης τη δική τους υγεία, όπως αναφέρουν όλο και περισσότερες νέες έρευνες.

2 Σχόλια Προσθέστε το δικό σας

  1. Ο/Η ΚΑΧΡΗ ΜΑΡΙΑΝΝΑ λέει:

    Κα Τριανταφύλλη,

    ειμαι μια απο τις συνεντευξιαζόμενες σχετικα με το αρθρο περι θηλασμου. Ηθελα απλα να ξερω αν το αρθρο δημοσιευτηκε τελικα κ αν ναι σε ποιο τευχος του ταχυδρομου.ειμαι η φιλη της Μαριας Καποδιστριας, συνεργατη του ταχυδρομου, που εχασε τη ζωη της πριν ενα χρονο κ επειδη ειχε κανονισει εκεινη την ολη συνεντευξη κ φωτογραφιση δεν θα ηθελα να το χασω.

    Σας ευχαριστω πολυ,

    Μαριαννα Καχρη

  2. Ο/Η kikitri λέει:

    Γεια σου Μαριάννα. Οπως έχω σημειώσει παραπάνω, αυτό το άρθρο δεν δημοσιεύτηκε ποτέ. Σκέφτηκα λοιπόν να το ανεβάσω στο μπλογκ μου για να μην πάει χαμένο! Χαίρομαι που το βρήκες και μου έγραψες. Αν πάντως κάποια στιγμή δημοσιευτεί και στον Ταχυδρόμο θα σε ειδοποιήσω.
    Οι φωτογραφίες είναι περιουσία του φωτογράφου και τις έχει παραδώσει στο περιοδικό, δεν τις έχω εγώ.

Σχολιάστε

