ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΓΕΙΡΕΥΟΥΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

στις

ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΠΕΡΝΑΜΕ ΚΑΛΑ

Ακόμη και όταν τα μαθήματα τελειώνουν, κάποιοι μαθητές στο Κερατσίνι δεν φεύγουν από το σχολείο. Φροντίζουν με κέφι το μικρό τους θερμοκήπιο, τον κήπο και τις γλάστρες, ταίζουν τις χελώνες και τις πέρδικες, κάνουν ανακύκλωση, παίζουν σκάκι, εκδίδουν ένα επιτυχημένο περιοδικό, ενώ το πρώτο τους βιβλίο με συνταγές μαγειρικής κοντεύει ήδη να εξαντληθεί. Τα έσοδά τους πηγαίνουν όλα στον «Οικολογικό Κουμπαρά» όπως ονομάζεται ο Σχολικός τους Συνεταιρισμός και με αυτά χρηματοδοτούν τον εκσυγχρονισμό του σχολείου τους.

«Κυρία οι χελώνες φάγανε μια ολόκληρη σειρά από αγγουριές…», «Ηλία πήγαινε να δεις από που μπήκανε και προσπάθησε να κλείσεις την τρύπα», «Αγγελική βρες άλλους δύο και βγάλτε τις γλάστρες έξω, μετά πηγαίντε στο κυλικείο να πιείτε κάτι δροσερό», «Παιδιά ο κήπος θέλει πότισμα», «Πόσα βιβλία μας έχουν μείνει;» «Αχ, εσύ μη μπαίνεις παιδί μου με τις λάσπες στο γραφείο…» Στο γραφείο του σχολείου επικρατεί οργασμός και το τηλέφωνο δεν σταματάει να χτυπάει. Από όλη την Ελλάδα τηλεφωνούν για να παραγγείλουν το βιβλίο και τα σχόλια που δέχονται είναι θαυμάσια. Τα μαθήματα έχουν τελειώσει, τα περισσότερα παιδιά έχουν φύγει, ειδικά τα παιδιά των μεταναστών, που βοηθάνε τους γονείς τους στις δουλειές τους από νωρίς το πρωί. Το 13ο και το 21ο δημοτικό σχολείο Κερατσινίου έχει τμήμα υποδοχής παιδιών παλινοστούντων και αλλοδαπών από τη Ρωσία, την Αλβανία, την Κίνα, την Αιθιποία, τη Ρουμανία, τη Βραζιλία και από την Αίγυπτο του χρόνου. Υπάρχουν 13 τμήματα και σε κάθε τμήμα τέσσερις έως πέντε μαθητές είναι από μεικτές οικογένειες ή από οικογένειες που έχουν έρθει από άλλες χώρες.
Δύο εμπνευσμένοι δάσκαλοι, η κ. Κλεοπάτρα Χατζηκώστα και ο κ. Νικόλαος Χάνος είναι οι διευθυντές των δύο δημοτικών σχολείων που συστεγάζονται στην οδό Βοσπόρου και Παλαιολόγου στο Κερατσίνι. Το 21ο δημοτικό δεν διαθέτει ακόμη δικό του κτίριο και φιλοξενείται από το 13ο. «Αυτό όμως μας βολεύει γιατί μοιραζόμαστε όλες τις δουλειές, συνεργαζόμαστε και γενικώς περνάμε πολύ καλά μαζί, τόσο που νομίζω ότι θα έχουμε πρόβλημα όταν χρειαστεί να χωρίσουμε » λέει γελώντας ο κ. Χάνος. Οι δύο διευθυντές διαθέτουν δυναμισμό και πείσμα, αγαπούν τις καινοτομίες και προσπαθούν πολύ. Δουλεύουν με τρομερό κέφι όλοι μαζί με τους υπόλοιπους δασκάλους του σχολείου και το μόνο τους παράπονο είναι ότι δεν βρίσκουν πάντοτε την ανάλογη ανταπόκριση από τους φορείς στους οποίους απευθύνονται.

Το βαγόνι στην αυλή
Τα πρωϊνά του Σαββάτου σε όποιο σχολείο και να πας βλέπεις συνήθως μερικά παιδιά να παίζουν μπάλα στην αυλή. Το ίδιο κάνουν τα παιδιά και στη γειτονιά της Χαραυγής, έχουν όμως και το βαγόνι που εδώ και μερικά χρόνια έχει γίνει το στέκι τους. » Ηταν σε κακή κατάσταση όταν το πήραμε από τον ΗΣΑΠ και η μεταφορά του μας κόστισε πανάκριβα. Το πιο δύσκολο όμως ήταν να μπει το βαγόνι μέσα στο σχολείο. Είναι πάρα πολύ βαρύ και χρειάστηκε ένα τεράστιος γερανός για να το μεταφέρει. Είχαμε απογοητευθεί όταν αρχίσαμε να υλοποιούμε την ιδέα μας αλλά τελικά τα καταφέραμε» μας είπε ο κ. Νικόλαος Χάνος. Οταν επιτέλους το παλιό βαγόνι στήθηκε στην αυλή, ένας καραβομαραγκός άρχισε σιγά σιγά να το συντηρεί μέχρι που το έφερε στην κατάσταση που ήταν όταν έκανε τη διαδρομή Πειραιάς – Κηφισιά. Το χειμώνα θερμαίνεται με καλοριφέρ και όταν πιάνει ζέστη δροσίζεται με κλιματιστικό. Μια μικρή ομάδα μαθητών αναλαμβάνει κάθε χρόνο τη διαχείριση του ενώ ένμας από τους δασκάλους βρίσκεται επίσης εκεί. Δεν είναι τόσο δύσκολο αφού στον καθένα πέφτουν το πολύ δύο Σάββατα το χρόνο. «Στο βαγόνι έχουμε τη δανειστική μας βιβλιοθήκη και πολλά επιτραπέζια παιχνίδια. Λειτουργεί δύο ώρες κάθε Σάββατο και έρχονται όσα παιδιά θέλουν. Περνάμε πάρα πολύ καλά και στενοχωριόμαστε πολύ τώρα που τελειώσαμε και θα πάμε στο γυμνάσιο» είπαν με μια φωνή η Αλεξάνδρα, η Αγγελική και ο Ηλίας. Δεν έχουν όμως σκοπό να εγκαταλείψουν το παλιό τους σχολείο. Οι κοινές τους δραστηριότητες θα συνεχιστούν άλλωστε αφού θα συναντηθούν το φθινόπωρο με τους περισσότερους συμμαθητές τους στο ίδιο γυμνάσιο. Μια από αυτές είναι και η φροντίδα του μικρού Ναμπίλ από τη Γκάνα που έχει υιοθετήσει η τάξη τους μέσω της οργάνωσης Action Aid.

Παιδιά ελάτε, έτοιμο το φαγητό
Ποιος μπορεί να πιστέψει ότι παιδάκια οκτώ και δέκα χρονών μπορεί να τρώνε με όρεξη ρεβύθια και φακές ή να να πηγαίνουν περήφανα στο σχολείο με το ταπεράκι τους! Κι όμως έγινε κι αυτό. Το σπιτικό κέικ και τα τυροπιτάκια της γιαγιάς έχουν αντικαταστήσει προ πολλού τα κρουασάν και τα πατατάκια από το κυλικείο στο δεκατιανό των μαθητών της κυρίας Κλεοπάτρας. Όλα ξεκίνησαν από την περιέργεια της και τη διάθεση για έρευνα μιας ομάδας δασκάλων, που θέλησαν να διαπιστώσουν τι προτιμούν οι Αλβανοί, τι τρώνε οι Κινέζοι, τι αγαπούν οι Σύριοι και ποιες είναι οι λιχουδιές των Ποντίων, των Ρώσων, των Ρουμάνων αλλά και των Αιθιόπων, των Βραζιλιάνων και των Ισπανών. Σχεδιάστηκαν ερωτηματολόγια και καθημερινά το δεκατιανό τους καταγραφόταν στον πίνακα. Ταυτόχρονα τα παιδιά συζητούσαν με τους δασκάλους τους για τις συνέπειες της υγιεινής διατροφής και αναζητούσαν μόνα τους πληροφορίες σε βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά και στο διαδίκτυο για τα θρεπτικά συστατικά, τις βιταμίνες, τα βλεβερά πρόσθετα και τα μεταλλαγμένα, τις βλαβερές συνέπειες της παχυσαρκίας στον «πολιτισμένο» κόσμο και την πείνα που μαστίζει εκατομμύρια ανθρώπους και κυρίως παιδιά. «Δεν θέλαμε να τα πανικοβάλουμε αλλά ούτε και να τα αναγκάσουμε να αλλάξουν συνήθειες. Είχαν μόνα τους το δικαίωμα της επιλογής» λέει η κ. Χατζηκώστα. Μέσα σε δύο μήνες τα ευχάριστα μηνύματα της αλλαγής στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών έφθασαν στο σχολείο μαζί με τα ταπεράκια τους. Ακόμη και οι πιο μεγάλοι μαθητές της Εκτης δεν ντρεπόντουσαν πια να φέρνουν από το σπίτι σπανακόπιτα, κουλουράκια, ψωμί, αυγουλάκι, ελιά και ντομάτα. Και όχι μόνο τα έφερναν αλλά τα έτρωγαν κιόλας. Ακόμη και τα πιο μίζερα παιδιά, προτιμούν πια το κέικ της μαμάς από τα γαριδάκια πράγμα που για τις δασκάλες τους είναι πραγματική κατάκτηση. Τα παρεξηγημένα όσπρια ήταν το επόμενο οχυρό που θα έπεφτε με τη βοήθεια του Ηλία Μαμαλάκη, Η κ. Κλεοπάτρα Χατζηκώστα είχε την ιδέα να τον καλέσει στο σχολείο και η διάλεξή του στάθηκε αφορμή να στηθεί λίγο αργότερα ένα γενναίο φαγοπότι. Ηρθαν τα πετρογκαζ και οι κατσαρόλες από τα σπίτια των παιδιών, πιατικά και τραπεζομάντηλα, και στρώθηκαν ωραία τραπέζια στο γυμναστήριο με σαλατικά, ταραμοσαλάτα, φάβα και ζεστό ψωμάκι ενώ δίπλα, με τις οδηγίες του Ηλία Μαμαλάκη τα παιδιά σαν υπεύθυνοι μαγειρες καθάριζαν κρεμμύδια, έκοβαν καρότα και έβραζαν φακές, φασόλια, μαυρομάτικα, γίγαντες και ρεβύθια. Ολη η γειτονιά μοσχοβόλησε εκείνη την ημέρα και το ίδιο έγινε και αργότερα όταν έκλεινε το σχολείο. Μαμάδες και γιαγιάδες ειδικά κινητοποιήθηκαν με ενθουσιασμό και μαγείρεψαν την πιο καλή τους συνταγή. Τα εδέσματά τους που πουλήθηκαν εκείνη την ημέρα έφεραν τα πρώτα έσοδα που οδηγούσαν λίγο αργότερα στην έκδοση ενός βιβλίου με παραδοσιακές συνταγές που μάζεψαν τα παιδιά από τις οικογένειές τους.

Πριν και μετά
Το βιβλίο «Παιδιά ελάτε, έτοιμο το φαγητό» είναι το αποτέλεσμα ενός προγράμματος αγωγής υγείας που πραγματοποίησαν οκτώ δάσκαλοι του 13ου και 21ου δημοτικού σχολείου Κερατσινίου. Το πρόγραμμα είχε διάρκεια δύο μηνών και στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε πήραν μέρος 135 μαθητές. Παρατηρήθηκε ότι…
…πριν από την εφαρμογή του προγράμματος :
• 70 μαθητές δεν έτρωγαν καθόλου στο σχολείο
• 40 προτιμούσαν κρουασάν, γαριδάκια, κλπ
• 15αγόραζαν έτοιμο φαγητό
• 10 έφερναν μαζί τους σπιτικό φαγητό
…μετά την εφαρμογή του προγράμματος:
• 5 μαθητές δεν έτρωγαν καθόλου στο σχολείο
• 5 μαθητές προτιμούσαν κρουασάν, γαριδάκια, κλπ
• 20 αγόραζαν έτοιμο φαγητό
• 105 έφερναν μαζί τους σπιτικό φαγητό

«Ο Οικολογικός κουμπαράς»
‘ Ενα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έφερε πριν από χρόνια στο σχολείο ένα κάδο ανακύκλωσης χαρτιού. Από την πώληση του χαρτιού τα παιδιά είχαν κάποια έσοδα που ήταν δύσκολο να δικαιολογηθούν νομικά. Ετσι δημιουργήθηκε ο σχολικός συνεταιρισμός με το όνομα «Οικολογικός Κουμπαράς» που διαχειρίζεται όλα τα έσοδα τους. Γιατί εκτός από το βιβλίο με τις συνταγές μαγειρικης που έγινε ανάρπαστο μόλις εκδόθηκε, τα παιδιά εκδίδουν εδώ και έντεκα χρόνια το περιοδικό «Τρυφερά χρόνια», που φέτος βραβεύτηκε μάλιστα από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, κάνουν παζάρι με είδη από δεύτερο χέρι, εκθέσεις βιβλίου, πουλάνε φαγητά και γλυκά στις γιορτές του σχολείου, διαθέτουν καντίνα, και προχωράνε συνεχώς σε νέες δραστηριότητες. Ο συνεταιρισμός τους στηρίζεται στις αρχές της αλληλεγγύης και της συνεργασίας, της «ανοικτής πόρτας» αφού συμμετέχει μόνον όποιος θέλει και βέβαια της ανταποδιοτικότητας. Ετσι τα έσοδα επιστρέφουν στα παιδιά, με διάφορους τρόπους. Κάθε χρόνο παίρνουν όλοι από ένα δώρο–φέτος για παράδειγμα πήραν μια ωραία πετσέτα για τη θάλασσα- ενώ με τα χρήματά τους χρηματοδοτούν νέες δρατηριότητες, αγοράζουν βιβλία για τη βιβλιοθήκη τους, υπολογιστές κ.α. πράγματα δηλαδή που συμβάλλουν στον εκσυγχρονισμό του σχολείου τους. Στα μελλοντικά τους σχέδια εντάσσεται η έκδοση δύο ακόμη βιβλίων. Το πρώτο είναι μια συλλογή παλιών παραμυθιών, που συνέλεξαν από γιαγιάδες και παπούδες της γειτονιάς τους΄ με τα παραμύθια αυτά άλλωστε θα συμμετάσχουν και στο διαγωνισμό παραμυθιού που θα γίνει τον ερχόμενο Νοέμβριο στο Βερολίνο. Το δεύτερο βιβλίο που ετοιμάζουν περιλαμβάνει επίσης παραδοσικές συνταγές μαγειρικής γιατί εντωμεταξύ έχουν φτάσει στο σχολείο πάρα πολλές και τώρα οι δάσκαλοι ξέρουν πια να τις αξιολογούν καλύτερα..

Με αγάπη και ενθουσιασμό
Τα παιδιά θαυμάζουν τους δασκάλους τους για το κουράγιο και το μεγάλο ενθουσιασμό που δείχνουν καθημερινά και έχουν μόνο καλά λόγια να πουν γιαυτούς. Την ίδια αγάπη νιώθουν όμως και για τον αγαπημένο τους «συνεργάτη» : «Αν ο κύριος Μαμαλάκης ήταν φαγητό θα ήταν μια μακαρονάδα ζεστή σαν την καρδιά του..», «…ένα νόστιμο ντολμαδάκι υγιεινό μια και ο ίδιος μας προτείνει να τρώμε υγιεινά…», «…μια τούρτα σοκολατίνα με σαντιγί, με γεύση φράουλα και μπόλικη τριμένη τρούφα γιατί είναι τόσο γλυκός και στάζει μέλι» γράφουν στο βιβλίο τους που έγινε με την αμέριστη βοήθειά του. Όμως τα συναισθήματα είναι αμοιβάια, όπως λεει και ο Ηλιάς Μαμαλάκης που ευχαριστήθηκε πραγματικά αυτή την εμπειρία : «Δεν σας κρύβω ότι και για μένα το συναισθηματικό φορτίο που δέχτηκα από τη συνεργασία μου μ’ αυτό το σχολείο είναι πολύ ισχυρό. Όλα όσαν έγιναν οφείλονται στη διευθύντρια που ίσως δεν της αρέσει να το ακούει. Είναι τόσο δυναμική και δραστήρια που κανείς δεν μπορεί να της ανρηθεί τίποτα. Εχει κινητοποιήσει και τους άλλους δασκάλους που πηγαίνουν στο σχολείο ακόμη και τα Σαββατοκύριακα. Προσωπικά αν είχα παιδιά και έμενα κοντά θα τα έστελνα εκεί. Πήγα αρκετές φορές στο Κερατσίνι και είδα ένα σχολείο περιποιημένο και παιδιά καθαρά και ευγενικά που έχουν μια ομαλή σχέση με τους δασκάλους τους και κάνουν εντυπωσιακά πράγματα μαζί τους.»

Συνταγές
από το βιβλίο «παιδια ελάτε έτοιμο το φαγητό»

Βεζουάντα – βραζιλιάνικο φασουλόρυζο
Υλικά:
½ κιλό φασόλια
300 γρ καπνιστή χοιρινή μπροζόλα κομμένη σε κύβους
3 φλυτζάνια τσαγιού έτοιμο βρασμένο ρύζι
2 λουκάνικα κομμένα ροδέλες
1 κουτί χυμό ντομάτας
1 φλυτζάνι λάδι
1 κρε3μμύδι
1 κουτ. σούπας αλάτι
λίγο πιπέρι (στη μύτη του κουταλιού)
Εκτέλεση:
Βράστε τα φασόλια και σουρώστε τα. Σωτάρετε το κρεμμυδάκι με το λκάδι. Προσθέστε τα φασόλια, το χυμό ντομάτας, το πιπέρι και το αλάτι. Βράστε τα και προσθέστε το καπνιστό χοιρινό σε κύβους και τα λουκάνικα. Μόλις χυλώσουν τα φασόλια, προσθέστε το πιλάφι και ανακατέψτε.
(Μαραβέλια Δανάη-Μόνικα Πετρίδη)

Τσακλαμάς –Πίτα από τη Μικρά Ασία
Υλικά:
1 κιλό φύλλα από παντζάρια
2 φρέσκα κρεμμυδάκια
300 γρ αλεύρι
1 κούπα τσαγιού λάδι
νερό, αλάτι, πιπέρι
Εκτέλεση:
Καθαρίστε και πλύντε καλά τα φύλλα των παντζαριών και τα κρεμμυδάκια. Τα κόβετε και τα σωτάρετε στο τηγάνι με το λάδι. Ρίξτε το αλάτι και το πιπέρι. Αφού μαραθούν, στρώστε τα σε ταψάκι. Σε μπολ φιάξτε πηχτό χυλό με το αλεύρι, νερό και αλάτι. Με ένα κουτάλι περιχύστε το χυλό πάνω στα φύλλα. Ψήνετε στους 180 βαθμούς Κελσίου μέχρι να ροδίσει η επιφάνεια.

Ντόρο γουότ – αιθιοπικό κοτόπουλο με πιπέρι
Υλικά:
1 κοτόπουλο κομένο σε μερίδες
2 κιλά κρεμμύδια
1 ½ κουταλιά της σούπας πιπέρι Αιθιοπίας ή μαύρο πιπέρι
2 κουτ. σούπας βούτυρο Αιθιοπίας
5 αυγά βραστά
Εκτέλεση
Καθαρίστε και πλύντε καλά τα κρεμμυδάκια. Ψιλοκόψτε τα και βάλτε τα σε μια κατσαρόλα να βράσουν καλά. Προσθέστε το πιπέρι και συνεχίστε το βράσιμο για μια ώρα περίπου. Ετσι δεν θα γίνει πολύ καυτερό το φαγητό. Πλύντε καλά και στραγγίξτε το κοτόπουλο, ρίξετε τα κομμάτια σε μια κατσαρόλα και ανακατεύετε συχνά μέχρι να πιει το νερό του. Ρίξτε το βούτυρο και αφήστε το να ροδίσει. Βάλτε τα κομμάτια του κοτόπουλου στα βρασμένα κρεμμύδια και στο τέλος προσθέστε τα αυγά καθαρισμένα ολόκληρα. Αφήστε να βράσει πέντε λεπτά ακόμη για να δέσει το φαί. Σερβίρεται με αιθιοπική πιτούλα, και αν δεν βρείτε αραβική ή ελληνική.
(Γεσού Μαγδαληνή Γεωργακοπούλου, Αιθιοπία)

Μπάοτζ – κινέζικες μπουκίτσες
Υλικά:
1 κομμάτι κρέας της αρεσκείας σας
κρεμμύδια ανάλογα με το κρέας
το ανάλογο λάχανο
1 κουταλιά λάδι
αλάτι
Για το φύλλο:
Αλέυρι και νερό ανάλογα με τα κομμάτια που θέλετε να κάνετε.
Εκτέλεση:
Κόψτε το κρέας σε μικρά μικρά κομματάκια σαν χοντροκομμένο κιμά. Κάντε το ίδιο με το κρεμμύδι και το λάχανο. Ανακατέψτε όλα τα υλικά προσθέτοντας λάδι και αλάτι. Σε μια λεκανίτσα ανακατέψτε αλέυρι και νερό και φιάξτε μια ζύμη όχι πολύ σκληρή.
Κόψτε μικρά κομματάκια ζύμης. Ανοίξτε φυλλαράκια σαν πιατάκια του καφέ. Βάλτε μια κουταλίτσα από το μίγμα του κρέατος και κλείστε σε όποιο σχήμα σας αρέσει, πουγκί, μισοφέγγαρο, κ.α. Ψήστε πάνω από νερό που βράζει σε ατμό. Οι Κινέζοι το τρώνε σαν ψωμάκι. Αν δε βάλετε λάχανο και πρσθέσετε στον κιμά κάθε φορά και διαφορετικό μυρωδικό π.χ. κανέλα ή μπαχάρι, θα έχετε διαφορετικές μπουκίτσες μαγειρεμένες στον ατμό χωρίς λάδια και οξέα τηγανητών.

Γκούλας – γέυση από Ρουμανία
Υλικά:

1κοτόπουλο
500 γρ κρέμα γάλακτος
1 μάτσο μαïντανό ψιλοκομένο
1 κουτάκι ψιλοκομένες ντομάτες
4 κουταλιές αλεύρι
1-2 ποτήρια νερό ή γάλα
1-2 κουταλιές ηλιέλαιο
Εκτέλεση
Βάλτε το λάδι στην κατσαρόλα μαζί με τις ντομάτες και το μαϊντανό και τοποθετήστε τη στη φωτιά. Μετά από πέντε λεπτά προσθέστε το κοτόπουλο κομένο σε μερίδες και χωρίς πέτσα. Προσθέστε αλάτι πιπέρι, γλυκιά πάπρικα, ένα ή δύο ποτήρια νερό ώστε να σκεπάζει το κοτόπουλο και αφήστε το να βράσει σε χαμηλή φωτιά. Αδειάστε την κρέμα γάλακτος σε μια λεκανίτσα, ανακατέψτε με το αλεύρι και ½ ποτήρι νερό ή γάλα. Αφού βράσει το κοτόπουλο ρίξτε την κρέμα γάλακτος, σβήστε τη φωτιά και αφήστε να βράσουν όλα μαζί για πέντε λεπτά, ώσπου να σφίξει η σάλτσα. Σερβίρεται με ρύζι ή μακαρόνια.

δΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΎΤΗΚΕ (ιΟΥΝΙΟΣ 2003)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s