SWATCH success story

στις

Success story

Ο απόλυτος ΆΡΧΟΝΤΑς ΤΟΥ χρονου

Αν και η μέτρηση του χρόνου είναι η δουλειά που έφερε τη Σουότς στην κορυφή, τα ρολόγια της δεν είναι απλά συνώνυμα της έννοιας χρόνος. Προσφέρουν τα βασικά, δηλαδή «τι ώρα είναι» σε καλή τιμή, αλλά επιπλέον το ντιζάιν τους τα μετατρέπει αμέσως σε αντικείμενα του πόθου.

Εφερε την επανάσταση στην αγορά του ρολογιού γιατί συνδυάζει την ελβετική τεχνολογία με το ντιζάιν και την χαμηλή τιμή και μέσα σε είκοσιτρία χρόνια, όσο δηλαδή μετράει η ζωή του, το Swatch κατάφερε να γίνει το λατρεμένο αξεσουάρ της μόδας. Παρότι τόσο νέο, το πρώτο μοντέλο, εκείνο με το μαύρο λουράκι και το απλό λευκό καντράν, θεωρείται πλέον κλασικό, όπως και το «Jelly fish», με το διάφανο «κέλυφος» που αφήνει να διακρίνεται κάθε ελατήριο του μηχανισμού. Τα δύο αυτά ρολόγια, μάλιστα, που γεννήθηκαν την ίδια χρονιά κατέκτησαν αμέσως περίοπτη θέση στο ΜοΜΑ, το μουσείο μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης. Τα πράγματα βέβαια δεν έμειναν εκεί. Από τότε μέχρι σήμερα η Swatch έχει καταφέρει όσο καμμιά άλλη εταιρεία στον κόσμο να πιάνει τον παλμό της εποχής και να τον αποτυπώνει στα ρολόγια της. Η ανεξάντλητη ποικιλία χρωμάτων, σχεδίων και στυλ την έφεραν στην κορυφή και οι συλλογές της που βγαίνουν ανάλογα με τις εποχές του χρόνου ακολουθώντας το πρότυπο των μεγάλων οίκων της μόδας ξαφνιάζουν ευχάριστα κάθε φορά με τα ανατρεπτικά τους σχέδια.

Παρελθόν, παρόν και μέλλον
Πολλοί βλέπουν την περίπτωση της Swatch απλά ως καινοτομία του μάρκετινγκ, η επιτυχία της, όμως, φαίνεται να οφείλεται σε κάτι πολύ βαθύτερο αφού με ένα φτηνό κόσμημα-ρολόι –μια αξία που στην ουσία ήταν αντι-ελβετική- επαναπροσδιορίστηκε ολόκληρος ο κλάδος της ελβετικής ωρολογοποιίας και αναζωογονήθηκε.
Οι ελβετοί ήταν οι πρώτοι που ανακάλυψαν τον μηχανισμό κουάρτς και τη χρήση του στα ρολόγια. Όπως συνήθως όμως, αυτή η τεχνολογία κατέληξε σε ιαπωνικές επιχειρήσεις που δεν δίστασαν να την εκμεταλλευτούν αμέσως εμπορικά και να φιάξουν φτηνά μεν καλής ποιότητας δε, αλλά αδιάφορα για την αισθητική τους ρολόγια μαζικής παραγωγής. Αποτέλεσμα; Κρίση τεράστια στην παραδοσιακά υψηλή ελβετική ωρολογοποιία. Ευτυχώς, για τους ελβετούς, η κρίση αυτή δεν κράτησε πολύ. Ο μηχανικός Νίκολας Χάγιεκ ή κύριος Swatch αν θέλετε, έκανε σκοπό του να φέρει την ελβετική ωρολογοποία και πάλι στην κορυφή και τα κατάφερε, – πάρα πολύ γρήγορα μάλιστα- έστω και αν αυτό φαινόταν τότε σε πολλούς διανόητο. Μέσα σε λιγώτερο από είκοσι χρόνια η Swatch έγινε μια πασίγνωστη παγκόσμια μάρκα που έχει πουλήσει περισσότερα από 200 εκατομμύρια ρολόγια. Το σκεπτικό του Χάγιεκ ήταν απλό στη σύλληψή του και διακρινόταν από μια αθωότητα σχεδόν παιδική: Το ρολόι δεν θα ήταν πλέον κάτι που λέει απλώς την ώρα, αλλά ένα καθημερινό αξεσουάρ για όλο τον κόσμο. Για τους άνδρες άλλωστε –χοντρικά δηλαδή για τον περίπου μισό πληθυσμό της γης- είναι και το μοναδικό αξεσουάρ ή κόσμημα που φοράνε. Σχεδίασε λοιπόν ένα ρολόι με πολύ απλό μηχανισμό αλλά ακαταμάχητο «ευρωπαϊκό» στυλ που στάθηκε αδύνατον να αντιγράψουν οι ανταγωνιστές του της Απω Ανατολής. Πολύ γρήγορα, η παραγωγή των ρολογιών Σουότς–όπως και ο αριθμός των διαφορετικών μοντέλων που σχεδιάζονται κάθε χρόνο- εκτινάχθηκε στα ύψη και το ένα μετά το άλλο, τα σουότς γίνονται μόδα, φοριούνται πολλές φορές ακόμη και δύο δύο. Είναι φθηνά και επιπλέον δημιουργούν τέχνη για όλους με έναν τρόπο εντελώς «δημοκρατικό». Συλλέκτης λοιπόν μπορεί να γίνει πλέον οποιοσδήποτε, αφού τα σουότς συνδέουν εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο με έναν τρόπο εντελώς ιδιαίτερο.
Σήμερα πέρα από τα γνωστά σε όλους πια ρολόγια, o όμιλος –πλέον- Swatch διαθέτει brands-ναυαρχίδες της ωρολογοποιίας όπως το Blancpain, το πιο παλιό όνομα στον κόσμο του ελβετικού ρολογιού, τα Longines, Omega, Tissot, cK Watches, Pierre Balmain, τα παιδικά Flik Flak κλπ ενώ επίσης κάνει joint ventures με μεγάλες εταιρείες για την παραγωγή και άλλων προΪόντων εκτός από ρολόγια και κοσμήματα, όπως το αυτοκίνητο σμαρτ που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Mercendes – Benz. Και στην κορυφή του ομίλου, βρίσκεται πλέον ο Νίκ Χάγιεκ τζούνιορ, γνωστός από παλιά στην Ελλάδα ως «μικρομηκάς» αφού το 1982 κέρδισε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1ο βραβείο σκηνοθεσίας ταινίας μικρού μήκους.

Καινοτομίες
• Κάθε χρόνο η Σουότς παρουσιάζει δύο συλλογές μία για τις εποχές άνοιξη/καλοκαίρι και μία για το φθινόπωρο/ χειμώνα, που μένουν στα ράφια των καταστημάτων το πολύ έξι μήνες, ενώ οι συλλογές της για ειδικές εποχές όπως τα Χριστούγεννα, η γιορτή του Αγίου βαλεντίνου κλπ εμφανίζονται το πολύ δύο μήνες νωρίτερα. Τα χρονικά διαστήματα βέβαια αλλάζουν όταν πρόκειται για συλλεκτικά αντικείμενα που συνδέονται με μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
• Το Swatch Irony του 1994 είναι το πρώτο μη πλαστικό ρολόι της εταιρείας. Το Swatch δηλαδή έβαλε τα «καλά» του και έγινε κάτι περισσότερο από κάζουαλ, πάντα σε προσιτή τιμή. Λίγο αργότερα, το διαφανές Swatch Irony, ένα συνδυασμός από σι – θρου πλαστικό και πανάλαφρο αλουμίνιο, προσθέσε στο ρολόι ποιότητα και χάρη.
• Το Swatch Skin, το πιο λεπτό ρολόι του κόσμου κάνει την εμφάνισή του το 1977 και γίνεται αμέσως ένα από τα πιο «γρήγορα» στις πωλήσεις ρολόγια του κόσμου.
• Το μοντέλο Fun Scuba του 1998 είναι το πρώτο ρολόι για τους λάτρεις των καταδύσεων με αυτόματο βαθύμετρο, που ενεργοποιείται αυτόματα μόλις το ρολόι βρεθεί ένα μέτρο κάτω από το νερό. Εξω από νερό είναι απλά ένα συμβατικό ρολόι.
• «Ο χρόνος κυλά είτε τον μετράμε είτε όχι. Ο τρόπος μέτρησης, όμως, είναι δική μας ανακάλυψη» είπε σε συνέντευξή του ο Νικ Χάγιεκ και το απέδειξε αφού η εταιρεία του μαζί με τους ανθρώπους του διαδικτύου δημιούργησαν τον ιντερνετικό χρόνο, δηλαδή ρολόγια που δεν μετράνε ώρες, λεπτά και δευτερόλεπτα αλλά χώριζουν την ημέρα σε 1000 μέρη.

Η Σουότς σε αριθμούς
• Σε πείσμα των καιρών η Σουότς έχει διατηρήσει και τα 150 εργοστάσια κατασκευής ρολογιών που διαθέτει η Ελβετία
• Το 90% της παραγωγής της, που αντιστοιχεί σε δεκάδες εκατομμύρια ρολόγια κάθε χρόνο, προορίζεται για εξαγωγές. Δέχεται παραγγελίες ακόμη και από το Αφγανιστάν ενώ το 50% των Κινέζων έχει ήδη γνωρίσει τι θα πει Σουότς
• Κάθε νέα ιδέα είναι ευπρόσδεκτη στα εργαστήρια σχεδιασμού της εταιρείας. Στο Μιλάνο για παράδειγμα υπάρχουν μόνιμα τουλάχιστον 20 δημιουργοί και από αυτούς το 60% αλλάζει κάθε έξι μήνες. Υπολογίζεται ότι σε είκοσι χρόνια της ζωής έχουν περάσει περισσότεροι από 700 σχεδιαστές, κάποιοι μάλιστα από αυτούς είναι κορυφαίοι καλλιτέχνες.

Ένα συνεχές φλερτ με την τέχνη
Η σχέση του Σουοτς με την τέχνη ξεκίνησε το 1985 όταν ο Κικί Πικάσο ή Κριστιάν Σαπιρόν (γραφίστας, καλλιτέχνης, εμπνευστής του ποστ πανκ αισθητικού κινήματος Bazooka) παρουσίασε στο Μπωμπούρ (Centre George Pompidou στο Παρίσι) το «Art Swatch No 1», το πρώτο συλλεκτικό ρολόι αφιερωμένο στην τέχνη, που κυκλοφόρησε σε περιορισμένη έκδοση μόλις 140 κομματιών. Στη συνέχεια το ειδύλλιο εξελίχθηκε σε έντονο πάθος με τη συμμετοχή πλήθους διεθνών καλλιτεχνών και σχεδιαστών μόδας. Στη «γκαλερί» της SWATCH συγκαταλέγονται μεγάλα ονόματα όπως ο Ακίρα Κουροσάβα, η Ανν Λάιμποβιτς, η Αγκάθα Ρουίζ ντε λα Πράντα, ο Κριστιάν Λακρουά, ο Εντουάρντο Αρόγιο, ο Ζαν Μισέλ Ζαρ, ο ζαν σαρλ ντε Καστελμπαγιάκ, ο Πέδρο Αλμοδοβαρ, ο Ρόμπερτ Αλτμαν, ο Σπάικ Λι, η Γιόκο Ονο, ο Πάκο Παμπάνε, ο Ντανιέλ Σβαρόφσκι και δεκάδες άλλοι.
Το 1998, ο καρτουνίστας Ζεράλντ Πουσέν δημιούργησε το Swatch Special «Jungle», το 1997 ο ολλανδός σαξοφωνίστας παρουσίασε το «MusiCall Funky Stuff» με το διακριτικό μουσικό ξυπνητήρι,ενώ ο εμπνευσμένος γλύπτης Αρνάλντο Πομοντόρο δημιούργησε το πρώτο Swatch Irony Art Special «Rotor».
Ειδικά το Swatch Art Special του Μίμμο Παλαντίνο κυκλοφόρησε το 1989 σε 100 μόλις κομμάτια καΙ θεωρείται από τους συλλέκτες των Swatch ένα από τα πιο περιζήτα μοντέλα. Τρία χρόνια νωρίτερα, ο διάσημος νεοϋρκέζος γκραφίτι άρτιστ Keith Haring, – ο επονομαζόμενος από τον Αντι Γουρχολ «άνθρωπος του λεπτού» – είχε εμπνευστεί τέσσερα ποπ μοντέλα Art Special που κυκλοφόρησαν σε 9.999 κομμάτια το καθένα. Το 1998 το «ανατρεπτικό» “Wake Up” με τα εκρηκτικά χρώματα και τα άγρια σχήματα οφειλόταν στη συνεργασία του Σπάικ Λι του διάσημου σκηνοθέτη των μειονοτήτων και του Swatch Lab της Νέας Υόρκης. Μανία στους λάτρεις προκάλεσε και το υπέροχο κιτς “Despiste”, που σχεδίασε ο Αλμοδοβάρ, στο Ιντερνετ μάλιστα πουλιούνται ακόμη και μπλουζάκια που φορούσε ο σκηνοθέτης μαζί με το ρολόι αυτό στην απίστευτη τιμή των 1000 δολλαρίων.

Advertisements

2 Σχόλια Προσθέστε το δικό σας

  1. Ο/Η Argiri Psimenos-Lemos λέει:

    Kalimera tha ithela na matho ean iparchoun stin Ellada silektes rologion swatch giati poulao mia silogi 12 rologion. Efcharisto. email:apsimmenou@gmail.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s