ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΥΛΟΥ – ΦΩΤΙΣΜΟΣ

στις

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΦΩΤΟΣ
Χωρίς σκιά δεν υπάρχει φως, τα παιχνίδια μάλιστα της σκιάς και του φωτός, η ένταση του φωτισμού και ο συνδυασμός διαφορετικών χρώματων μέσα στον ίδιο χώρο δημιουργούν μια ατμόσφαιρα εξαιρετική. Με την κατάλληλη μελέτη φωτισμού μπορείτε να «σκηνοθετήσετε» τον προσωπικό σας χώρο, αναδεικνύοντάς τον ενώ ταυτόχρονα κάνετε μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας.

Ενας καλά μελετημένος φωτισμός μπορεί να προσδώσει στο περιβάλλον έναν τόνο ιδιαίτερο και να επιβάλλει μια ατμόσφαιρα δυναμική ή αντίθετα απαλή και χαλαρή’ το τεχνητό φως, δηλαδή, έχει μετατραπεί πλέον σε «υλικό», που μπορεί να δώσει νέες διαστάσεις σε ιδιωτικούς ή δημόσιους χώρους αλλά και στην έννοια του κατοικείν αυτή καθ’αυτή, αφού μας παρέχει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα για κάθε χώρο. Αυτή η νέα τάση έχει τις ρίζες της τόσο στην έρευνα όσο και στην εξέλιξη των χρήσεων της σύγχρονης κατοικίας. Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι οι εξαιρετικές τεχνολογικές καινοτομίες στις πηγές φωτός της νέας γενιάς όπως οι λάμπες χαμηλής κατανάλωσης και υψηλής απόδοσης, τα LED και οι οπτικές ίνες, καθώς και τα έξυπνα συστήματα ελέγχου και διαχείρησης του φωτισμού, δίνουν την ευκαιρία σε αρχιτέκτονες και ντιζάϊνερς για πολύ ενδιαφέρουσες δημιουργίες. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο το γεγονός ότι ο ρόλος του μελετητή φωτισμού έχει πλέον όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στον κόσμο του ντιζάιν’ η μελέτη φωτισμού, μάλιστα, δεν θεωρείται περιττό έξοδο, αντίθετα είναι απολύτως απαραίτητη αφού μπορεί να δώσει πολύ καλύτερο αποτέλεσμα και ταυτόχρονα να μειώσει την κατανάλωση της ενέργειας. Αναζητήσαμε, λοιπόν, μια ειδικό, για να καταλάβουμε πώς πραγματοποιείται ένα καλό σχέδιο φωτισμού, πώς αυτό γίνεται μέρος της αρχιτεκτονικής ένός κτιρίου και ποιες εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν. Από τους πρώτους έλληνες μηχανικούς με ειδίκευση στο φωτισμό, η Αναστασία Φιλιποππούλου είναι απόφοιτος της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου και κάτοχος Msc του Bartlett School of Graduate Studies, University College του Λονδίνου. Εργάστηκε για δύο χρόνια στην Αγγλία, στην εταιρεία Equation Lighting Design, όπου ήταν υπεύθυνη σχεδιασμού μελετών, μεταξύ άλλων, του εξωτερικού φωτισμού του παλαιού Δημαρχείου και της κεντρικής πλατείας του Σέφηλντ, συγκροτημάτων γραφείων και καταστημάτων. Στην Ελλάδα εργάστηκε για τέσσερα χρόνια στην «Ελληνική Τεχνοδομική», όπου εκτός από την κατασκευή, ήταν υπεύθυνη εφαρμογής μελέτης φωτισμού του έργου «Ανακαίνιση Καζίνο Πάρνηθας» και του εξωτερικού φωτισμού στο κτίριο Telesis-Eurobank (Φιλελλήνων & Ξενοφώντος). Διατηρεί γραφείο μελετών ειδικού φωτισμού στην Αθήνα και ήταν η υπεύθυνη μελέτης φωτισμού του «Ξενοδοχείου Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής» επί της Λεωφόρου Κηφισίας, της ξενοδοχειακής μονάδας «Ελιές» στη Σίφνο, καθώς και μελετών εσωτερικού και εξωτερικού φωτισμού κατοικιών και καταστημάτων.
Τι ακριβώς, όμως, είναι η μελέτη φωτισμού; «Είναι ένας σχεδιασμός που γίνεται στο αρχικό στάδιο μιας νέας κατασκευής ή μιας ριζικής ανακαίνισης, πάντοτε σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα του κτιρίου και πριν εκπονηθούν τα τελικά αρχιτεκτονικά σχέδια, έτσι ώστε κάποιες λεπτομέρειες να ενσωματωθούν στα αρχιτεκτονικά σχέδια. Ο μελετητής καλείται να δημιουργήσει ένα κονσεπτ (να το πούμε σχεδιασμό;)φωτισμού, λαμβάνοντας υπόψη του τον τόπο και τον φυσικό φωτισμό της περιοχής, την ύπαρξη ή όχι άλλων κτιρίων, το είδος της δόμησης, τις χρήσεις των χώρων και τις διαστάσεις τους, την αισθητική τους, τα χρώματα και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, τα ακριβή σημεία που θέλει να φωτίσει ο αρχιτέκτονας, ενώ ιδανικό θα ήταν να εκφράσουν τις επιθυμίες τους και οι μελλοντικοί ένοικοι, αφού η προσωπικότητά τους και ο τρόπος της ζωής τους παίζουν καθοριστικό ρόλο.» τονίζει η Αναστασία Φιλιπποπούλου. Η μελέτη φωτισμού επιβάλλεται πλέον στην εποχή μας και από τις νέες τεχνολογίες. Οι καινούργιες λάμπες και τα καινούργια φωτιστικά υπάρχουν σε τόσο μεγάλη ποικιλία που ακόμη και ένας ηλεκτρολόγος – μηχανολόγος ή ένας αρχιτέκτονας δεν ξέρει τι να επιλέξει και χρειάζεται βοήθεια. Κάθε χρόνο παράγονται νέες λάμπες, αυτές που υπάρχουν ήδη στο εμπόριο βελτιώνονται ή βγαίνουν πιο μικρές, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα να παράγονται και νέα φωτιστικά για τις λάμπες αυτές με διαφορετικούς συντελεστές, αποδόσεις κλπ. Τα LED επιπλέον είναι μια νέα τεχνολογία που συνεχώς αναπτύσσεται.
Ο φυσικός φωτισμός, που προέρχεται από τα ανοίγματα του σπιτιού, πόρτες, παράθυρα και φεγγίτες, δεν επαρκεί ούτε καν τις πρωϊνές ώρες για να φωτίσει ένα χώρο, ειδικά αν αυτός βρίσκεται σε αστική περιοχή. Αποτελεί εξάλλου από μόνος του ειδικό αντικείμενο μελέτης και μάλιστα αρκετά πολύπλοκο . Η έντασή του φυσικού φωτισμού εξαρτάται από τον προσανατολισμό του κτιρίου και την ακριβή γεωγραφική θέση του, από το αν βρίσκεται στην εξοχή ή σε πόλη, σε βουνό ή σε θάλασσα, από τις εποχές του χρόνου και βέβαια από το μέγεθος των ανοιγμάτων.
Ο συνδυασμός του φυσικού φωτισμού με πηγές τεχνητού φωτός είναι απαραίτητος, ενώ είναι βασικό να προσέξουμε:
• πόσο βαθειά μπαίνει το φυσικό φως μέσα σε ένα χώρο από τα ανοίγματα, πράγμα από το οποίο εξαρτάται ο αριθμός των ωρών τεχνητού φωτός που απαιτούνται καθημερινά
• αν υπάρχει ωραία θέα, ο τεχνητός φωτισμός δεν θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται τα βράδια στα τζάμια και να την καλύπτει
Σε ένα σπίτι χρειάζονται πολλές διαφορετικές πηγές φωτός σε διάφορα σημεία του έτσι ώστε να υπάρχει άπλετος διάχυτος φωτισμός και ταυτόχρονα φωτισμός επικεντρωμένος σε συγκεκριμμένα σημεία όπως π.χ. πάγκοι εργασίας, τραπεζαρίες ή αντικείμενα τέχνης. Καλό θα είναι όμως οι πηγές φωτός να μην φαίνονται γιατί πολλοί άνθρωποι τυφλώνονται όταν τις κοιτάζουν. Δεν υπάρχουν καλές και κακές πηγές φωτισμού, η κάθε μία έχει διαφορετικό αποτέλεσμα και η χρήση τους εξαρτάται από το αποτέλεσμα που θέλουμε να πετύχουμε. Το καλύτερο μάλιστα θα ήταν να λειτουργούν ανεξάρτητα ώστε να υπάρχει η δυνατότητα για πολλά διαφορετικά σενάρια φωτισμού. Απαραίτητη είναι και η δυνατότητα αυξομείωσης της έντασης που επιτυγχάνεται με ροοστάτες (ντίμερ). Σημαντικό είναι επίσης σε μια καινούργια ηλεκτρολογική εγκατάσταση να υπάρχει κεντρικός διακόπτης συνδεδεμένος με όλες τις πρίζες και ένα κοντρόλ πάνελ, δηλαδή ένα σύστημα ελέγχου που μπορεί να είναι απλό και ξεχωριστό για κάθε χώρο. Αν επιπλέον σάυτό το σύστημα προγραμματιστούν διάφορα σενάρια φωτισμού, μπορούν εύκολα να ανάβουν διαφορετικά φώτα ανάλογα με την ώρα της ημέρας, π.χ. νωρίς ή αργά το απόγευμα, το βράδυ, τις καθημερινές ή σε γιορτές.
ΚΟΥΖΙΝΑ
Είναι ένας από τους πιο σημαντικούς χώρους του σπιτιού, που φιλοξενεί πολλαπλές δραστηριότητες και γιαυτό χρειάζεται άπλετο έντονο και διάχυτο φως που μπορεί να επιτευχθεί με κρυφά φωτιστικά πάνω από τους πάγκους, κάτω από τα ράφια και τα ντουλάπια της κουζίνας, με σποτάκια στην οροφή, με φθορισμό, που ενδείκνυται ειδικά στις περιοχές όπου γίνεται η προετοιμασία του φαγητού και με ένα κεντρικό φωτιστικό πάνω από το τραπέζι αν υπάρχει.
ΜΠΑΝΙΑ
Χρησιμοποιείστε λάμπες φθορισμού κυρίως στην περιοχή του καθρέφτη και αποφύγετε τα σποτ στα πλαϊνά του καθρέφτη, από πάνω ή πίσω σας γιατί δημιουργούν σκιές. Στην αγορά υπάρχουν καθρέφτες με ενσωματωμένο φως φθορισμού, αν όμως δεν σας αρέσει αυτή η λύση μπορείτε να επιλέξετε ένα γραμμικό φωτισμό που θα τοποθετηθεί σε μια σχισμή στο ταβάνι ή κρυφό γραμμικό φωτισμό πίσω από τον καθρέφτη. Αν στο λουτρό υπάρχει ένας μεγάλος καθρέφτης που καλύπτει ολόκληρο τον τοίχο πίσω από τους νιπτήρες τοποθετήστε ένα γραμμικό φωτιστικό φθορισμού επιτοίχιο σε στυλ απλίκας, είτε πίσω από τον καθρέφτη με μια ειδική κατασκευή, είτε περιμετρικά. Αν θέλετε μπορείτε να προσθέσετε μερικά ακόμη σποτ στο ταβάνι ή και στους πλαϊνούς τοίχους. Προσέξτε επίσης οι λάμπες και τα φωτιστικά που θα διαλέξετε για το χώρο του μπάνιου να έχουν κάποιο βαθμό στεγανότητας (η IP 44 είναι στεγανότητα αρκετά καλή για τα μπάνια) δεδομένου ότι υπάρχουν πάντοτε υδρατμοί.
ΥΠΝΟΔΩΜΑΤΙΑ
Πολλοί αποφεύγουν πια το φωτιστικό στο κέντρο του δωματίου. Μια καλή λύση είναι τα σποτ περιμετρικά, μπροστά και πάνω από την ντουλάπα, ενώ, είναι σημαντικό να υπάρχει φως και μέσα στην νουλάπα. Τοποθετήστε, επίσης απλίκες δεξιά και αριστερά από το κρεβάτι ή ευέλικτα φωτιστικά που διευκολύνουν το διάβασμα όταν δεν υπάρχει κεντρική παροχή.
ΚΑΘΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΑΡΙΑ
Είναι συνήθως ο πιο μεγάλος και ο πιο σύνθετος χώρος του σπιτιού, όπου γίνονται πολλές διαφορετικές δραστηριότητες. Εδώ υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων, επίπλων και διακοσμητικών στοιχείων, που συνθέτουν το ύφος της διακόσμησης του σπιτιού, με το πέρασμα μάλιστα του χρόνου υπόκεινται σε αλλαγές. Αυτή η ποικιλία απαιτεί ευελιξία τόσο στην ποιότητα όσο και στην ποσότητα του φωτισμού. Στο καθιστικό μπορείτε να συνδυάσετε πηγές κρυφού φωτισμού με επιτραπέζια λαμπατέρ και φωτιστικά εδάφους, με απλίκες πολύφωτα και σποτ στο ταβάνι και να ανακατέψετε χωρίς πρόβλημα χρωματιστά LED και οπτικές ίνες με λάμπες αλλογόνου και πυρακτώσεως, αποφύγετε όμως τις λάμπες φθορισμού. Η τραπεζαρία είναι ο μόνος χώρος που απαιτεί κρεμαστό φωτιστικό, που πρέπει μάλιστα να βρίσκεται σε απόσταση 50-70 εκ από το τραπέζι για να μην ενοχλεί όσους κάθονται γύρω από αυτό.
ΓΡΑΦΕΙΟ
Εκτός από τον απαραίτητο διάχυτο φωτισμό -η έντασή του μπορεί να είναι λίγο πιο χαμηλή από αυτή του επικεντρωμένου φωτισμού- χρειάζεται επιπλέον ένα φωτιστικό πάνω στο τραπέζι ειδικό για διάβασμα. Μια άλλη επιλογή θα ήταν ένα γραμμικό φωτιστικό φθορισμού με δύο διακόπτες, αναρτημένο στον τοίχο, που προσφέρει έμμεσο και άμεσο φωτισμό και είναι το πιο κατάλληλο ειδικά αν δουλεύετε πολλές ώρες καθημερινά μπροστά σε μια οθόνη κομπιούτερ. Ένα τέτοιο φωτιστικό ρίχνει φως στο ταβάνι και μέσω ανάκλασης φωτίζει όλο το χώρο ενώ ταυτόχρονα ρίχνει φως και προς τα κάτω με αντιθαμβωτικές περσίδες, πράγμα που αποτελεί εξειδικευμένο εργασιακό φωτισμό.
ΧΩΡΟΣ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗΣ
Οι νέες τηλεοράσεις έχουν ενσωματωμένο φως, αν όμως έχετε ένα παλιότερο μοντέλο, χρειάζεται να τοποθετήσετε μια πηγή φωτισμού πίσω από τη συσκευή ώστε το κοντράστ φωτεινότητας της οθόνης με το φόντο να μην είναι πολύ μεγάλο.
ΣΚΑΛΕΣ
Είναι πολύ σημαντικό για λόγους ασφαλείας να φωτίζονται σωστά. Μια καλή λύση είναι τα χωνευτά φωτιστικά που τοποθετούνται στον τοίχο αρκετά χαμηλά για να φωτίζουν άμεσα τα σκαλοπάτια και δίνουν χαμηλό και γλυκό φωτισμό στο χώρο της σκάλας.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
Χρειάζονται άπλετο φωτισμό με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως οι λάμπες φθορισμού που έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και δίνουν καλό χρώμα. Υπάρχουν λάμπες θερμού και ψυχρού φωτός, για το σπίτι όμως είναι πάντα προτιμώτερο το θερμό φως.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Χρειάζεται ιδιαίτερη μελέτη, όπως και ο κήπος αν υπάρχει. Μάλιστα, ο φωτισμός των φυτών είναι ένα πολύ δύσκολο αντικείμενο που θέλει ειδική μελέτη γιατί δεν φωτιίζονται όλα τα φυτά (ψηλά, χαμηλά, με απλωμένα κλαδιά ή δέντρα) με τον ίδιο τρόπο. Αν ο κήπος είναι ήδη έτοιμος ή αν έχουμε μια πολύ καλή ιδέα για το τι φυτά πρόκειται να φυτευτούν και γνωρίζουμε τον όγκο του καθενός, τότε είναι πιο εύκολη η μελέτη φωτισμού.
Η μελέτη του εξωτερικού φωτισμού εξαρτάται από:
• Την κύρια όψη του κτιρίου και αν υπάρχουν άλλες, ενδιαφέρει αυτή που έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα.
• Τα κύρια αρχιτεκτονικά στοιχεία του κτίσματος
• Τη φύση και το φωτισμό των γειτονικών κτιρίων και του περιβάλλοντα χώρου γενικώτερα. Αν το σπίτι είναι μέσα στην ερημιά θέλει πολύ μικρότερη ένταση φωτός από ότι αν βρίσκεται σε πόλη και σε μια πλευρά φωτισμένου δρόμου.
• Τα υλικά των τοίχων (η πέτρα, το μάρμαρο, ο σοβάς, ανοικτόχρωμος και σκούρος, το κεραμμύδι και το ξύλο) αντανακλούν το καθένα διαφορετικά το φως. Μάλιστα, όσο πιο ανοιχτόχρωμο είναι ένα υλικό τόσο πιο πολύ αντανακλά το φως, τόσο σε εξωτερικούς όσο και εσωτερικούς χώρους.
Οπου υπάρχουν πέργκολες, σκεπαστές ή με ξύλο, χρησιμοποιήσετε τις κολόνες για να τοποθετήσετε φωτιστικά. Φωτισμό, χρειάζονται, επίσης τα σκαλιά, οι διάδρομοι, οι ράμπες και τα γκαράζ, πάρκιν. Δεδομένου, μάλιστα, ότι εκεί τα φωτιστικά είναι αναμένα όλη τη νύχτα, για εξοικονόμιση ενέργειας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λάμπες φθορισμού ή Λεντ, που αποδίδουν μεν πιο ψυχρό χρώμα αλλά είναι πιο ευχάριστο στον εξωτερικό χώρο. Αν υπάρχει πισίνα, η εγκατάσταση των φωτιστικών γίνεται από τον κατασκευαστή, ο μελετητής φωτισμού όμως μπορεί να κάνει κάποιες αλλαγές, δεδομένου ότι χρειάζεται άπλετος φωτισμός γύρω γύρω.
ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ
Μπορείτε να κάνετε σημαντικές αλλαγές σε ένα παλιό διαμέρισμα ή σε ένα παλιό σπίτι, που έχουν έτσι κι αλλιώς τη δική τους ατμόσφαιρα, αυτό όμως εξαρτάται από το βάθος της ανακαίνισης, που θα επιχειρήσετε. Βάλτε νέες παροχές και διακόπτες σε διάφορα σημεία, τοποθετήστε χωνευτά φωτιστικά στους τοίχους, χαμηλά σποτ στις σκάλες και κρυφό φωτισμό κάτω από τα ντουλάπια της κουζίνας. Η τοποθέτηση ψευδοροφής αλλάζει επίσης το φωτιστικό αποτέλεσμα στο χώρο, όπως και τα ανεβάσματα με γυψοσανίδες,ή η δημιουργία εσοχών που φωτίζονται. Σε μια ανακαίνιση, φροντίστε επίσης τα φωτιστικά και τα καλώδια να τοποθετηθούν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνονται το λιγώτερο δυνατό.
ΤΡΥΚ ΦΩΤΙΣΜΟΥ
• Ο οριζόντιος φωτισμός δεν αρκεί μόνο να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Πρέπει να φωτίζονται και οι κατακόρυφες επιφάνειες ώστε να φαίνεται ο χώρος πιο μεγάλος και να αναδεικνύεται περισσότερο.
• Ένα σπίτι φαίνετα πιο ψηλό φαίνεται όταν φωτίζεται από κάτω προς τα πάνω. Φωτίστε το εσωτερικά με ένα επιδαπέδιο φωτιστικό που ρίχνει φώς προς την οροφή. Στην περίπτωση αυτή όμως προσέξτε την κατασκευή του σοβά που πρέπει να είναι τέλειος γιατί φαίνονται όλες οι ατέλειες.
• Ενας ψηλοτάβανος χώρος αντίθετα «χαμηλώνει» αν κρεμάσουμε χαμηλά φωτιστικά σε κάποια σημεία.
• Για να φωτίσουμε ένα τοίχο ομοιόμορφα τοποθετούμε ένα γραμμικό κρυφό φωτισμό σε ψευδοροφή ή χρησιμοποιούμε φωτιστικά τύπου wall washer τα οποία διαθέτουν ένα κάτοπτρο ειδικά σχεδιασμένο για να ρίχνει το φως προς τον τοίχο. Μπαίνουν σε τακτά διαστήματα ώστε να δημιουργούν έναν συνεχόμενο φωτισμένο τοίχο.
• Οι σκιάσεις που δημιουργούνται όταν φωτίζονται εσοχές, γλυπτά και γενικά διάφοροι όγκοι δημιουργούν μια ψευδαίσθηση, που δίνει άλλη διάσταση στο χώρο. Τα γλυπτά, ειδικά, είναι ωραίο να μη φωτίζονται από μία μόνο πλευρά, ακριβώς από πάνω ή ακριβώς από μπροστά αλλά να φωτίζονται από δύο πλευρές στο πλάι γιατί έτσι αποκτούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
• Οι σκιές είναι εξίσου ενδιαφέρουσες με το φως, χωρίς σκιές άλλωστε δεν υπάρχει φως, η έντονη, όμως, αντιθέση σκιάς και φωτός κουράζει το μάτι, όπως και οι έντονες διαφορές φωτεινότητας μεταξύ τοίχων ή μεταξύ τοίχου και δαπέδου. Είναι απαραίτητο, δηλαδή, να υπάρχει σαφής αναλογία μεταξύ του φωτισμού της οριζόντιας και της κατακόρυφης επιφάνειας, δαπέδου και τοίχου ή δύο τοίχων.
Ινφο
LED: Λάμπες νέας τεχνολογίας. Αποτελούνται από μικρές ηλεκτρονικές διατάξεις ημιαωγών που όταν ενεργοποιούνται από ρεύμα μικρής τάσης , παράγουν φως σε περιορισμένο τμήμα του ορατού φάσματος. Εχουν πολύ μεγάλη διάρκεια ζωής, χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και μικρό μέγεθος. Τα LED είναι η τεχολογία του μέλλοντος αλλά προς το παρόν δεν είναι κατάλληλα για σπίτια όπου θέλουμε λευκό θερμό φως. Το λευκό LED δεν είναι επιτυχημένο προς το παρόν’ έχει χαμηλή απόδοση –δηλαδή αποδίδει χαμηλό φως- σε σχέση με το ψυχρό LED που έχει μεν υψηλή απόδοση, μπλεδίζει όμως και δεν είναι ευχάριστο. Τα LED κυκλοφορούν επίσης σε ταινίες που χρησιμοποιούνται σε κρυφούς φωτισμούς και διακοσμητικές χρήσεις π.χ. πίσω από ένα μπαρ ή στο σόκορο ενός τζαμιού για να το φωτίσεις.
Αλλαγές χρωμάτων: Η πιο καλή μέθοδος είναι με τη χρήση LED. Εκτός από το λευκό, τα LED έχουν διάφορα χρώματα: κόκκινο, μπλε, πράσινο και με τη μείξη τους μέσω ενός ειδικού συστήματος ανάμειξης χρωμάτων μπορείς να επιτύχεις όποια απόχρωση θέλεις. Στην αγορά κυκλοφορούν συστήματα LED οπότε είναι πολύ εύκολο ακόμα και για τον απλό χρήστη να κάνει τις αλλαγές, υπάρχουν μάλιστα και συστήματα με προγραμματισμένες σκηνές και σκηνοθετημένα σενάρια φωτισμού. Ανάλογα με τον τύπο που επιλέγουμε μπορούμε να έχουμε σημειακό φωτισμό με σποτ, ή διάχυτο φωτισμό με γραμμικό LED.
Οπτικές ίνες: Είναι αρκετά παλιές για να θεωρηθούν νέας τεχνολογίας εξακολουθούν όμως να μην ενσωματώνονται εύκολα στην αρχιτεκτονική. Είναι γραμμές φωτός που ξεκινάνε από μια γεννήτρια και ταξιδεύουν μέχρι ένα ορισμένο μήκος 15-20 μέτρων. Είναι αρκετά ακριβές και η κατανάλωσή τους είναι μεγαλύτερη αυτής των LED. Χρησιμοποιούνται κυρίως για διακοσμητικούς λόγους, π.χ. σε έναστρους ουρανούς (μπορείς αν θέλεις να κατασκευάσεις τη μικρή και τη μεγάλη άρκτο) αλλά και σε πολλά σημεία που δεν είναι εύκολη η πρόσβαση στο τελικό φωτιστικό σημείο. Αρκεί να έχεις πρόσβαση στη γεννήτρια για να αλλάξεις τη λάμπα. Σημαντικό είναι επίσης ότι οι οπτικές ίνες δεν παράγουν UV ακτινοβολία και γιαυτό χρησιμοποιούνται στα μουσεία και σε σπίτια όταν πρόκειται να φωτιστούν πίνακες ή αντικείμενα που το χρώμα τους καταστρέφεται από την ακτινοβολία.
Φθορισμός: Είμαι μια παρεξηγημένη πηγή φωτός, τα νέα συστήματα φθορισμού, όμως, είναι πολύ διαφορετικά και καλύτερα από τα παλιά. Οι καινούργιες γραμμικές λάμπες φθορισμού Τ5 είναι κατάλληλες για κουζίνες και για μπάνια όπου θέλουμε διάχυτο φωτισμό χωρίς να προκαλείται ζέστη. έχουν και Εχουν πολύ καλύτερη χρωματική απόδοση από τις παλιές, υπάρχει η δυνατότητα αυξομείωσης της έντασης του φωτισμού που παράγουν με ντίμερ, ενώ επίσης διατίθενται με ειδικά ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργίας για να ανάβει αμέσως το φως .
Δημοσιεύτηκε στο Super Deco του Ταχυδρόμου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s