Βαγγέλης Βασιλείου – αρχιτεκτονική και ντιζάιν

στις

Το Via, ένα κρατικό γαλλικό βραβείο για μια παιδική καρέκλα – παιχνίδι άνοιξε στον αρχιτέκτονα και designer Βαγγέλη Βασιλείου (www.evangelosvasileiou.com) την πόρτα της συνεργασίας με τις εταιρείες Ligne Roset και Cinna.

 Η ζωή του Βαγγέλη Βασιλείου είναι μοιρασμένη ανάμεσα στο Παρίσι -όπου κατά μέσο όρο περνάει τρεις εβδομάδες το μήνα- και την Αθήνα, όπου βρίσκεται τον υπόλοιπο καιρό για τις ανάγκες του γραφείου του «en’a bureau for architecture».

Ο νεαρός αρχιτέκτονας και designer γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα. Αρχικά σπούδασε εσωτερική αρχιτεκτονική και product design στην Ecole Camondo στο Παρίσι και κατόπιν αρχιτεκτονική στη Σχολή Paris – Malaquais (η πρώην Beaux Arts) όπου πλέον διδάσκει Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό.

 Μια παιδική καρέκλα – παιχνίδι μομπίλ από πολυπροπυλένιο με την οποία κέρδισε πριν από οκτώ χρόνια το βραβείο στο διαγωνισμό του VIA (κρατικός γαλλικός φορέας που κάθε χρόνο επιλέγει τα έργα νέων designers, τα χρηματοδοτεί και τα παρουσιάζει σε διεθνείς εκθέσεις στο Παρίσι, στο Μιλάνο και τη Νέα Υόρκη) του άνοιξε το δρόμο της συνεργασίας με εταιρείες όπως η Ligne Roset και η Cinna για τις οποίες έκτοτε σχεδιάζει έπιπλα και αντικείμενα.

Ταυτόχρονα, ο Βαγγέλης Βασιλείου σχεδιάζει κτίρια, εσωτερικά κατοικιών και επαγγελματικών χώρων. Αυτή την εποχή στο Παρίσι έχει αναλάβει την ολοκληρωτική ανακαινίση / αναδιαρυθμίση εφτά διαφορετικών διαμερισμάτων, διαφορετικού μεγέθους και φύσης κτιρίου.

 Το ένα π.χ. βρίσκεται στον 7ο όροφο ενός σύγχρονου κτιρίου, το άλλο σε ένα κτίριο του 1800 όπου μετά από ενοποιήσεις θα δημιουργηθεί μια τριόροφη κατοικία με χαμάμ κλπ. Σε ερευνητικό πεδίο ασχολείται με τη μελέτη κάποιων αντικειμένων για την έκθεση «designer’s days» που θα γίνει τον Ιούνιο στο Παρίσι.

Παράλληλα στην Ελλάδα ολοκληρώνει δύο εξοχικές κατοικίες και ξεκινάει μια τρίτη, ετοιμάζει την επέκταση ενός εργοστασίου, μια μονοκατοικία, και ένα concept store στο Κολωνάκι.

 · Κάνετε αρχιτεκτονική, εσωτερική διακόσμηση και design, διδάσκετε. Πώς τα συνδυάζετε όλα αυτά;

Δεν συνδυάζονται ακριβώς. Είναι μια μόνιμη εναλλαγή που μου προσφέρει έμπνευση και με κρατάει σε δημιουργική εγρήγορση. Περνάω συνεχώς από το ένα στο άλλο, από τη μεγάλη κλίμακα στη μικρή και αντίστροφα.

 · Σας εκφράζει το ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό έργο;

Das Gesamtkunstwerk, όπως ονόμασαν οι Αυστριακοί στις αρχές του 20ου αιώνα το ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό έργο χαρακτηρίζει μια άλλη εποχή. Σήμερα είναι πάρα πολύ δύσκολο έως αδύνατο να γίνει κάτι τέτοιο. Προσωπικά μ’αρέσει να σχεδιάζω κατοικίες, κτίρια, το εσωτερικό τους και ταυτόχρονα αντικείμενα και έπιπλα αλλά δεν βλέπω απαραίτητο τον συνδυασμό όλων αυτών. Οταν π.χ. σχεδιάζω ένα τραπεζάκι για μια εταιρεία δεν σκέφτομαι ένα συγκεκριμμένο χώρο.

 · Πόσο δύσκολο είναι να διατηρείς δύο γραφεία σε δύο διαφορετικές χώρες;

Σήμερα η μετακίνηση ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι γίνεται εύκολα, πολλές φορές μάλιστα βοηθάει. Κάθε φορά, π.χ., που πηγαίνω στο αεροδρόμιο, ανακαλύπτω κάτι καινούργιο. Ένα υλικό, ένα πλακάκι, μια καρέκλα. Η δυσκολία κατά τη γνώμη μου υπάρχει σε επίπεδο απαιτήσεων και στη διαφορά αντιμετώπισης. Συνήθως, ο Γάλλος πελάτης σέβεται και ακούει ενώ στην Ελλάδα γίνεται το αντίθετο. Η πληθώρα εικόνας που υπάρχει τον ωθεί να ζητάει κατανάλωση ακόμα και στο σχεδιασμό ενός εσωτερικού.

 · Τι είναι αυτό που σας συγκινεί στην Αθήνα;

Πρώτα πρώτα η μυρωδιά του αέρα. Χειμώνα, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, οι διαφορές είναι διακριτές. Νοσταλγώ το άρωμα από τις ανθισμένες νερατζιές που μου φέρνει στο νου αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια. Μετά είναι όλες αυτές οι φυγές προς τη θάλασσα. Όπου κι αν βρεθείς, στο Λυκαβηττό ή το Παγκράτι, στα καλά καθούμενα ανοίγεται μπροστά σου μια καταπληκτική προοπτική προς την Ακρόπολη ή προς τη θάλασσα. Και βέβαια στην Αθήνα ζει η οικογένειά μου και οι φίλοι μου, που τους είμαι πολύ πιστός. Αν τα συνδυάσουμε όλα αυτά φιάχνουμε ένα μείγμα που μπορεί να προσφέρει φοβερή έμπνευση.

 · Κα στο Παρίσι τι σας κρατάει;

Η δομημένη κριτική ή -όπως έλεγε ο Ρόλαν Μπαρτ- η «δημιουργική κριτική» που προσπαθεί να πάει τα πράγματα πιο μπροστά και δεν γίνεται για να τα ανακόψει. Αυτό σε συνδυασμό με τη γενικότερη σκέψη και τις ελευθερίες που υπάρχουν εδώ πέρα, είναι κάτι πολύ θετικό. Αντίθετα, η αρχιτεκτονική στο Παρίσι δεν με συγκινεί. Η συντήρηση του παρελθόντος ώρες ώρες τρώει το μέλλον. Βεβαίως όταν σηκωθεί κάτι μοντέρνο μέσα σ’αυτό τον παλιό καμβά είναι apriori ενδιαφέρον.

 · Ποια είναι η καλύτερη ώρα της ημέρας; Η πιο παραγωγική;

Η επίβλεψη γίνεται αναγκαστικά το πρωί, ενώ ότι έχει να κάνει με έρευνα ή καθαρή δημιουργία αργά τη νύχτα όταν η πόλη κοιμάται.

· Ακούτε μουσική όταν δουλεύετε;

Συνήθως, ακούω κλασική ή τζαζ, μερικές φορές, όμως, τη στιγμή της δημιουργικής υπερδιέγερσης με βοηθάει κάτι πολύ έντονο, ροκ, πανκ μπορεί και συμφωνική, π.χ. Μπετόβεν. Η μουσική πάντως με ενδιαφέρει περισσότερο στο θεωρητικό της επίπεδο. Για παράδειγμα, όταν μια γκαλερί κάλεσε τέσσερις σχεδιαστές να εμπνευστούμε από τη μουσική εγώ δούλεψα πάνω στον καθαρό άγριο ήχο του εγγλέζικου πανκ της δεκαετίας του ΄80. Είδα την απλότητά του σαν μια απάντηση στην πολυπλοκότητα της μουσικής του ’70.

 · Η μορφή ή η λειτουργία ενός αντικειμένου κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον;

Ο συνδυασμός τους. Ο αμερικανός αρχιτέκτονας Bookmuensterfuller έχει πει «όταν έχω ένα πρόβλημα δεν σκέπτομαι ποτέ την αισθητική, σκέπτομαι μόνο τα μέσα που θα χρησιμοποιήσω για να λύσω το πρόβλημα αλλά όταν τελειώνω και το αποτέλεσμα δεν είναι ωραίο σκέπτομαι ότι η λύση δεν είναι σωστή»

 · Διαλέγετε τα αντικείμενα που θα σχεδιάσετε ή ακολουθείτε παραγγελίες;

Υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί τεχνικοί, χρηστικοί, εμπορικοί γιαυτό και βασικά δέχομαι παραγγελίες. Κάποιες φορές, όμως, επιλέγω ο ίδιος να εξελίξω ένα project το οποίο με ενδιαφέρει, με έχει απασχολήσει, με έχει βασανίσει στο παρελθόν.

 · Υπάρχει κάποια κατηγορία αντικειμένων που σας ελκύει περισσότερο;

Με ενδιαφέρουν τα αντικείμενα που βασικά απαντάνε σε μια χρήση και συγχρόνως έχουν αισθητική. Δεν με ενδιαφέρει όμως το design για το design, το over-design ούτε και το non-design που έχει εισαχθεί τελευταία σαν έννοια και σαν όρος.

 · Ποια από δουλειές σας αγαπάτε περισσότερο;

Μια παιδική καρέκλα – παιχνίδι μομπίλ από πολυπροπυλένιο με την οποία κέρδισα πριν από οκτώ χρόνια το βραβείο στο διαγωνισμό του VIA (κρατικός γαλλικός φορέας που κάθε χρόνο επιλέγει τα έργα νέων designers, τα χρηματοδοτεί και τα παρουσιάζει σε διεθνείς εκθέσεις στο Παρίσι, στο Μιλάνο και τη Νέα Υόρκη) που μου άνοιξε το δρόμο της συνεργασίας με εταιρείες όπως η Ligne Roset και η Cinna, όπως και τα τραπεζάκια ζιγκον που σχεδίασα πέρισι γιατί αποτυπώνουν τις επιροές που δέχτηκα στο Παρίσι. Μελέτησα πολύ τον μοντερνισμό, την εποχή του ’20-’30, το Bauhaus αλλά και τις διακοσμητικές τέχνες του 18ου και 19ου αιώνα, που αποτελούν μέρος της πολιτισμικής κληρονομιάς της Γαλλίας.

 · Τι θέλατε να γίνετε όταν είσαστε παιδί;

Μικρός σχεδίαζα και ζωγράφιζα, ήταν κάτι που μου δημιουργούσε ευφορία. Δεν ήθελα να πάω στη Σχολή Καλών Τεχνών, αλλά ένιωθα έλξη για τα αρχιτεκτονικά γραφεία. Οταν, όμως, ήρθε εκείνη η δύσκολη εποχή που τα παιδιά σκεφτόμαστε τι θέλουμε να κάνουμε, παγιδεύτηκα. Εζησα κι εγώ την παθογένεια του συστήματος των Πανελληνίων εξετάσεων νομίζοντας ότι θέλω να γίνω δικηγόρος όπως ο πατέρας μου. Οι γονείς μου βέβαια δεν μου είπαν ποτέ ποτέ τι να κάνω, κατάλαβα λοιπόν –ευτυχώς γρήγορα- ότι ήθελα να γίνω αρχιτέκτονας και έγινα.

 · Υπάρχει κάποιος αρχιτέκτονας ή designer που εκτιμάτε πολύ;

Ο Mis van de Roh, ο Adolf Los, οι ιταλοί Gio Pompi και Jo Colombo, που είναι designers και αρχιτέκτονες έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για μένα, όπως και ο Jean Michel Frank που ήταν εσωτερικός αρχιτέκτονας – διακοσμητής (έκανε έπιπλα και εσωτερικά) και συνεργαζόταν με καλλιτέχνες όπως ο Τζακομέττι.

 · Τι ρόλο παίζει το χρώμα στις δουλειές σας;

Χρώμα είναι φως, τα δουλεύω, λοιπόν, πάντοτε μαζί και σε σχέση με τα φυσικά χρώματα των υλικών. Το θέμα για μένα είναι πώς το φως διεισδύει σε ένα χώρο, πώς αντανακλάται πάνω σε επιφάνειες, πώς λειτουργεί πάνω στους όγκους, πώς κρύβει ή εμφανίζει όγκους και επιφάνειες, πώς δημιουργεί χρώμα. Με βορεινό φως ένας λευκός τοίχος γίνεται σχεδόν μπλε, με δυτικό, νοτιοδυτικό φως γίνεται κοκκινωπός, πορτοκαλί. Το χρώμα θέλει μεγάλη προσοχή γιατί είναι πιθανό να δημιουργήσει συμβολισμούς που δεν θέλουμε. Το κόκκινο π.χ. -που χρησιμοποιούν συχνά οι αρχιτέκτονες γιατί είναι εύκολο- μπορεί συμβολικά να είναι απαγορευτικό, ερωτικό και ένα σωρό άλλα πράγματα. Προσωπικά δεν το φοβάμαι αλλά το σέβομαι πάρα πολύ.

 · Το ίδιο ισχύει και για τα αντικείμενα που σχεδιάζετε;

Ναι. Τα υλικά και η αντανάκλαση είναι που φέρνουν τα χρώματα, π.χ. τα χρωμιωμένα πόδια ενός τραπεζιού μπορεί να φαίνονται ξύλινα λόγω του πατώματος ή μάλλινα από την αντανάκλαση του καναπέ.

 · Προτιμάτε τα φυσικά ή τα βιομηχανικά υλικά;

Αυτό εξαρτάται κάθε φορά από το τι πραγματεύεται ένα project. Μπορεί να χρησιμοποιήσω βιομηχανική ρητίνη ή τσιμέντο μαζί με ξύλο, μαλλί ή βαμβακερό ύφασμα, είμαι όμως πιο σκεπτικός όταν πρόκειται για συνθετικά υλικά. Σήμερα υπάρχει πολύ μεγάλη παραγωγή υλικών και ταυτόχρονα μια παγίδα. Σύγχρονο υλικό δεν σημαίνει απαραίτητα σύγχρονο αντικείμενο ή σύγχρονη αρχιτεκτονική. Πολλοί αρχιτέκτονες ή ντιζάινερ, όμως, μπερδεύονται και χρησιμοποιώντας δύο, τρία πολύ σύγχρονα υλικά νομίζουν ότι προτείνουν κάτι σύγχρονο.

 · Υπάρχει κάτι που ονειρεύεστε να σχεδιάσετε;

Θα ήθελα να σχεδιάσω ένα αντικείμενο – αρχέτυπο, όπως η (βιεννέζικη) καρέκλα Tonet Νο 14 αλλά και ένα χώρο που με την ατμόσφαιρά του να δημιουργεί έντονα συναισθήματα και αστάθεια σε σχέση με την αντίληψη που έχουμε για πράγματα που θεωρούμε δεδομένα όπως μια ταινία του Ντέιβιντ Λιντς. Δηλαδή μεταξύ της πραγματικότητας και του ονείρου.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s