Gloria Vanderbilt – Μια ζωή σαν παραμύθι

στις

Πλούσια κληρονόμος, διακοσμήτρια, σχεδιάστρια μόδας, συγγραφέας, επιχειρηματίας και κυρίως fashion icon που δεν έπαψε ούτε στιγμή να δίνει τροφή σε σκανδαλοθηρικά δημοσιεύματα και κοσμικές στήλες, η Γκλόρια Βάντερμπιλτ πρωταγωνιστεί τώρα στις σελίδες ενός βιβλίου που μόλις κυκλοφόρησε στην Αμερική.

Το 1925, τη χρονιά που πέθανε ο πατέρας της η Γκλόρια Βάντερμπιλτ ήταν μεν ένα πάμπλουτο μωρό ταυτόχρονα όμως και ένα φτωχό κοριτσάκι που έμεινε ορφανό πριν καλά καλά κλείσει ακόμη τα δύο.

Ο Ρέτζιναλντ, δισεγγονός του Κορνέλιους Βάντερμπιλτ, πέθανε σαραντατεσσάρων ετών και άφησε στην κόρη του το όνομα μιας μυθικής δυναστείας και μια κληρονομιά 5 εκατομμυρίων δολλαρίων (δηλαδή κάπου 50 εκατομμύρια ευρώ σε σημερινά χρήματα).

Ήταν ένας γλυκός άνθρωπος και μπον βιβέρ εισοδηματίας, κληρονόμος μιας τεράστιας περιουσίας που είχε δημιουργήσει ο προπάπος του τον προηγούμενο αιώνα από τη ναυτιλία και τους σιδηροδρόμους.

Η μαμά της Γκλόρια, που είχε το ίδιο όνομα με την κόρη της και λιγότερα από τα μισά χρόνια του συζύγου της όταν έμεινε χήρα -στα εικοσιένα- φαίνεται ότι ήταν εντελώς απροετοίμαστη για να γίνει μητέρα. Νέα και όμορφη αδιαφορούσε εντελώς για τα γονεϊκά της καθήκοντα παρόλο ότι ζούσε από τους τόκους της περιουσίας του μωρού της.

Ογδόντα έξη χρονών σήμερα, η κληρονόμος της δυναστείας των Βαντερμπιλντ έζησε μια πολυτάραχη ζωή γεμάτη νέες ιδέες, πλούτη, έρωτες αλλά και τραγικές απώλειες. Έχει υπάρξει ζωγράφος, designer, μοντέλο, συγγραφέας, επιχειρηματίας, ηθοποιός, ούλτρα κοσμική, fashion icon και μούσα διάσημων καλλιτεχνών.

Το τελευταίο βιβλίο που έχει εμπνεύσει η ιστορία της ζωής της έχει τίτλο «The World of Gloria Vanderbilt» γράφτηκε από τη δημοσιογράφο Γουέντι Γκούντμαν και κυκλοφόρησε πρόσφατα με την απόλυτη έγκριση της ηρωϊδας.

Είναι μια ιστορία που μοιάζει με παραμύθι ίσως γιατί περιέχει μερικά επεισόδια τόσο σκοτεινά και τραγικά που ξεπερνάνε κατά πολύ τη φαντασία των αδελφών Γκριμ.

«Η μητέρα μου», γράφει στον πρόλογο του βιβλίου ο γιος της Βάντερμπιλτ, Αντερσον Κούπερ, ανταποκριτής του CNN, «έρχεται από μια εποχή και έναν τόπο που δεν υπάρχουν πια. Ο κόσμος μέσα στον οποίο γεννήθηκε και από τον οποίο κατάφερε να αποδράσει μας φαίνεται τώρα τόσο μακρινός. Συνήθισα να τη σκέφτομαι σαν απεσταλμένη ενός μακρινού πλανητικού συστήματος: μια επισκέπτρια στις ακτές μας. Σ’αυτόν τον κόσμο αλλά όχι απαραίτητα από αυτόν.»

Το όνομά της παραπέμπει ευθέως σε μια αμερικανική δυναστεία συνώνυμη με τα πλούτη, τα προνόμια και τον έκλυτο βίο και φιγουράρει συνεχώς στα μίντια από τη στιγμή που η Γκλόρια γεννήθηκε. Ήταν το πολύτιμο ατού της που την βοήθησε να δημιουργήσει μια –εμπορική- αυτοκρατορία στον χώρο της μόδας και η οποία έφτασε στο απόγειο της ακμής της στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Εξάλλου στη μόδα έγραψε επίσης ιστορία. Ηταν η πρώτη που λανσάρησε –το 1977- τζην παντελόνι σχεδιασμένο από designer. Μάλιστα μέσα σε ένα χρόνο πουλήθηκαν 10 εκατομμύρια κομμάτια Gloria Jeans Vanderbilt με το όνομά της και τον κύκνο στο λογότυπο όμως η περιουσία που έκανε εκείνη την εποχή χάθηκε σε μια μεγάλη δικαστική διαμάχη με τον δικηγόρο και ψυχίατρο της.

Η είδηση της γέννησή της δημοσιεύτηκε στις 20 Φεβρουαρίου του 1924 στην εφημερίδα New York Times και έκτοτε το όνομά της δεν έπαψε να απασχολεί τις κοσμικές και κοινωνικές στήλες που δεν παρέλειπαν να κάνουν κάθε τόσο ένα σχόλιο για την πιτσιρίκα -που ζούσε σε πολυτελή ξενοδοχεία και βίλες της γαλλικής Ριβιέρας – στον απόηχο της μητέρας της και της εξίσου γοητευτικής θείας Θέλμα.

Οι αδελφές Μόργκαν, η Θέλμα και η Γκλόρια ήταν πανομοιότυπες δίδυμες, οι οποίες στα δεκαεφτά τους παντρεύτηκαν δύο πλούσιους κληρονόμους. Ο δεύτερος σύζυγος της Θέλμα -η οποία είχε υπάρξει ερωμένη του Πρίγκιπα της Ουαλίας πριν αντικατασταθεί στην καρδιά του από τη φίλη της Γουόλις Σίμπσον- ήταν ο λόρδος Marmaduke Furness.

Τα κουτσομπολιά γύρω από το όνομά της έγιναν πρωτοσέλιδα το 1934 όταν η μικρή Γκλόρια έγινε αντικείμενο μια συγκλονιστικής αντιδικίας ανάμεσα στη μητέρα της και την αδελφή του πατέρα της Γκέρτρουντ Βάντερμπιλτ Γουίτνεϊ (Gertrude Vanderbilt Whitney).

Τι καλύτερο δηλαδή για τα ταμπλόιντ από μια δίκη σκάνδαλο -όπου μια μάνα στρέφεται εναντίον της κόρης της για τα λεφτά- που βρήκαν την ευκαιρία να στιγματίσουν την ηθική κατάπτωση της κοινωνίας την εποχή της μεγάλης ύφεσης στην Αμερική. Πριν αρχίσει μάλιστα η δίκη ο δικαστής προειδοποίησε τη μητέρα της Γκλόρια: «Θα βγει τόση πολύ βρωμιά από τον τύπο που θα σύρει εσάς και το παιδί σας μέσα σε ένα βούρκο ανηθικότητας και εκείνο θα το στιγματίσει για όλη του τη ζωή»

Πράγματι τα δημοσιεύματα που ακολούθησαν ήταν φρικιαστικά. Βγήκαν στη φόρα τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο και σκανδαλώδεις καταγγελίες εναντίον της μαμάς Γκλόρια όπως ότι ήταν «λεσβία, ερωμένη της μαρκησίας του Μίλφορντ Χέβεν (Milford Haven) και ενός Γερμανού πρίγκιπα, μια μητέρα αφιερωμένη στο σεξ, που έπινε κοκτέιλς και χόρευε σαν τρελλή». Υπόδειγμα δηλαδή της τέλειας παρακμής.

Τελικά η κηδεμονία της μικρής Γκλόρια ανατέθηκε στη θεία Γετρούδη -η οποία ήταν προστάτιδα των τεχνών και είχε ιδρύσει το Whitney Museum of American Art- η ζωή της όμως παρέμεινε δημόσια περιουσία.

Η φωτογραφία του φοβισμένου παιδιού που είναι τυλιγμένο σε ένα γούνινο παλτό και έχει κατεβασμένα τα μάτια του καθώς το πολιορκούν τα φλας των φωτογράφων τυπώθηκε άπειρες φορές σε δημοσιογραφικό χαρτί και επρόκειτο να μείνει για πάντα στο επίκεντρο της δημοσιότητας.

Οι γάμοι της Γκλόρια Βάντερμπιλτ –τέσσερις συνολικά- έγιναν επίσης πρωτοσέλιδα. Παντρεύτηκε για πρώτη φορά το 1941 στα δεκαεφτά της, με τον Πασκουάλε «Πατ» Ντικίτσιο (Pasquale «Pat» DiCiccio), έναν Χολυγουντιανό ατζέντη και «σκοτεινό» προμηθευτή του Χάουαρντ Χιουζ με τον οποίο είχε επίσης μια σύντομη σχέση η Γκλόρια πριν από το γάμο της.

Εντωμεταξύ η πρώην σύζυγος του Ντικίτσιο είχε δολοφονηθεί το 1935 σε ένα έγκλημα που δεν διαλευκάνθηκε ποτέ αν και οι φήμες έλεγαν ότι και ο ατζέντης είχε διαδραματίσει ένα ρόλο σ’αυτό. Η Γκλόρια πίστεψε ότι ο γάμος της μαζί του θα τη βοηθούσε να ξεφύγει τόσο από την αυστηρή θεία όσο και από την αδιάφορη μητέρα της, δεν πέρασε όμως πολύς καιρός έπεσε λιπόθυμη από το ξύλο που της έδωσε.

Ο γάμος τους τελείωσε το 1945, όταν η Γκλόρια γνώρισε τον εξηνταδυάχρονο μαέστρο Λέοπολντ Στοκόφσκι (Leopold Stokowski), ο οποίος είχε τρεις κόρες από δύο πρώην συζύγους, η πρωτότοκη μάλιστα ήταν μεγαλύτερη από την Γκλόρια.

Ο Στοκόφσκι (πρώην εραστής της Γκρέτα Γκάρμπο) ήταν ένας σύντροφος που μπορούσε να της ασκεί έλεγχο πράγμα που στην αρχή μεν την ανακούφισε, στη συνέχεια, όμως την έπνιξε. Ζούσαν αποκλεισμένοι σε ένα ορεινό ανάκτορο στην Καλιφόρνια «σαν σέξι μοναχός και μοναχή», σύμφωνα με τα δικά της λόγια.

Το ζευγάρι χώρισε το 1955 αμέσως μετά τη γέννηση του δεύτερου γιου τους Κρίστοφερ –ο Σταν, είχε γεννηθεί το 1950- και η μάχη που ακολούθησε για την επιμέλειά τους θυμίζει εκείνη που είχε υποστεί και η Γκλόρια ως παιδί. Σ’ αυτή την αντιδικία βέβαια κατάφερε να θριαμβεύσει.

 Ενα χρόνο αργότερα γίνεται ο τρίτος γάμος της αυτή τη φορά με τον σκηνοθέτη Σίντνεϊ Λιούμετ, και ακολουθεί ο τέταρτος το 1963. Τελευταίος σύζυγός της υπήρξε ο συγγραφέας Γουάιατ Κούπερ (Wyatt Cooper).

Μαζί του απέκτησε ακόμη δύο γιους τον Αντερσον Κούπερ και τον Κάρτερ Βάντερμπιλτ Κούπερ, ο οποίος αυτοκτόνησε το 1988 μπροστά στα μάτια της μητέρας του πέφτοντας από το μπαλκόνι του ρετιρέ της στη Νέας Υόρκη ενώ εκείνη τον παρακαλούσε να μην το κάνει. Ο πατέρας του είχε πεθάνει δέκα χρόνια πριν σε ηλικία πενήντα ετών κατά τη διάρκεια χειρουργικής επέμβασης ανοικτής καρδιάς.

Ολες οι τραγωδίες και τα θυελλώδη γεγονότα της ζωής της έχουν καταγραφεί όχι μόνο σε ταμπλόιντ, τηλεοπτικά ρεπορτάζ, μίνι τηλεοπτικές σειρές και γκλόσι περιοδικά αλλά και από την ίδια την Γκλόρια Βάντερμπιλτ σε μια σειρά από απομνημονεύματα και αυτοβιογραφικά μυθιστορήματα. Το ίδιο άλλωστε έκανε και η μητέρα της που είπε τη δική της ιστορία με δύο βιβλία τα οποία εκδόθηκαν τη δεκαετία του 1930.

Σε ένα από αυτά –« It Seemed Important at the Time» – η Γκλόρια Βάντερμπιλτ περιγράφει τα πολυάριθμα ειδύλλια της. Ο Χάουαρντ Χιουζ, ο Φρανκ Σινάτρα, ο Τζιν Κέλι και ο Μάρλον Μπράντο συγκαταλέγονται ανάμεσα στους εραστές της. Ο τελευταίος, μάλιστα είχε στο υπνοδωμάτιό του δύο μεγάλα δικά του πορτρέτα, σε ένα μάλιστα από αυτά έπαιζε το ρόλο του Ναπολέοντα. Τα είδε το βράδυ που κοιμήθηκε μαζί του.

Την άλλη μέρα το πρωί, την ώρα που έφευγε με ένα αυτοκίνητο, «ο Marlon πίεσε τα χείλη του πάνω στο παράθυρο που μας χώριζε κι εγώ πίεσα τα δικά μου από την άλλη πλευρά. Όμως, το γυαλί δεν ράγισε. Η μόνη ρωγμή ήταν το τικ τακ της καρδιάς μου» έγραψε για τη σύντομη συνάντηση της με τον Μπράντο.Η Γκλόρια Βάντερμπιλτ υπήρξε επίσης μια από τις μούσες του Τρούμαν Καπότε. Ηταν μία από τις όμορφες γυναίκες που αποτελούσαν «το σμήνος των κύκνων» όπως τις ονόμασε ο συγγραφέας που τον εμπνεύσανε να γράψει το «Πρόγευμα στο Τίφανις».

Ρίτσαρντ ΄Αβεντον, Γκλόρια Βάντερμπιλντ, Σίντεϊ Λιούμετ

Παρόλη τη στενή φιλία που τους συνέδεε, η σχέση τους δεν ήταν πάντα ανέφελη. Υπήρχε μια εχθρότητα μεταξύ τους που ίσως οφειλόταν στο γεγονός ότι και μοιραζόντουσαν κάτι κοινό: μια τόσο χαοτική προσωπική ζωή.

Φωτογραφημένη από τον Ρίτσαρντ Άβεντον

Οι κάμερες εξακολουθούν να τη λατρεύουν, οι φωτογράφοι επίσης όπως αποδεικνύουν οι φωτογραφίες του Ρίτσαρντ Άβεντον, του Σεσίλ Μπήτον και της Αννι Λάιμποβιτς. Μάλιστα σαν άλλος Ντόριαν Γκρέι, σα κούκλα πίσω από βιτρίνα που δεν την έχει αγγίξει ο χρόνος, η αειθαλής Γκλόρια καταφέρνει -εδώ και μισό αιώνα- να διατηρεί τη διάσημη ομορφιά της ανέπαφη. Το πρόσωπο της είναι ατσαλάκωτο και το σώμα της όπως πάντα λεπτοκαμωμένο.

Μήπως τα μυστικά της κρύβονται στα έργα τέχνης που έχει δημιουργήσει η Βάντερμπιλτ;, Στα συνταρακτικά γυάλινα «κουτιά του ονείρου» της γκόθικ συλλογής της έχει τοποθετήσει κεφάλια από κούκλες, σπασμένους καθρέφτες, την Παρθένο Μαρία, κομματάκια παλιάς δαντέλας, τον σκελετός ενός βατραχου. κρύβουν τόσα πολλά μυστικά όσα ίσως και το μυστηριώδες χαμόγελο της δημιουργού.

Οποια κι αν είναι πάντως τα μυστικά και οι αλήθειες που κρύβονται πίσω από το αινιγματικό της χαμόγελο η Βάντερμπιλτ εξακολουθεί να γίνεται είδηση. Πέρισι όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Obsession: an Erotic Tale», η φίλη της, διάσημη αμερικανίδα συγγραφέας Τζόις Κάρολ Όουτς το προανήγγειλε ως «ένα αξιόλογο μωσαϊκό του ανθρώπινου πάθους – ως ένα εσωτερικό κόσμο από ερωτικές τελετουργίες έντονα φορτισμένες που υπαινίσσονται πειραχτικά προκλήσεις, αλλά μένουν συνεχώς άπιαστες… »

Οι New York Times έγραψαν για το βιβλίο ότι είναι «ερωτικό και όχι πορνό», παρά το γεγονός ότι περιλαμβάνει λεπτομερείς περιγραφές μιας σειράς δραστηριοτήτων από τις οποίες συνήθως οι ποιοτικές εφημερίδες προστατεύουν τους αναγνώστες τους. Η Βάντερμπιλτ περιγράφει σκηνές με δονητές, μαστίγια, μεταξωτά κορδόνια, χρυσούς σφιγκτήρες για τις θηλές του στήθους, μια βούρτσα Mason Pearson από τα Harrods με λεία πλάτη από έβενο, ακόμη και ένα μόνοκερω, που ευτυχώς παραμένει απλά θεατής, αλλά και σκηνές με μέντα, πιπέρι καγιέν και φρέσκα καρότα που χρησιμοποιούνται με τρόπους παράδοξους οι οποίοι διαφέρουν τελείως από αυτούς που διαβάζουμε συνήθως σε βιβλία μαγειρικής.

Ωστόσο, παρ’ όλες τις αποκαλύψεις που κάνει η ίδια στα βιβλία της και παρ’όλα τα στρέμματα του δημοσιογραφικού χαρτιού που έχουν ξοδευτεί σε αναφορές σκανδάλων η γοητευτική προσωπικότητα της Γκλόρια Βάντερμπιλτ δεν έχει ακόμη αποκωδικοποιηθεί.

Τελικά η πιο ξεκάθαρη περιγραφή της έχει γίνει από τον γιο της. Ο Αντερσον Κούπερ, μάλιστα -επιζών και ο ίδιος από ένα προβληματικό περιβάλλον με βαρύ οικογενειακό ιστορικό- αντίθετα από τη μητέρα του επέλεξε να κάνει καριέρα με ένα όνομα που δεν είναι Βάντερμπιλτ: «Πριν από χρόνια, τη ρώτησα πώς κατάφερε να επιζήσει. «Είχα μια εικόνα για τον εαυτό μου. Ηταν σα να υπήρχε ένα διαμάντι στον πυρήνα μου σκληρό σαν πέτρα που τίποτα δεν μπορούσε να το διαπεράσει και τίποτα δεν μπορούσε να το ραγίσει» μου είπε. Δεν ήταν κομπασμός, ήταν η δήλωση γεγονότος, μια φράση γεμάτη θλίψη»

info

Wendy Goodman, The World of Gloria Vanderbilt, εκδόσεις Abrams (Πρώτη έκδοση: 1η Νοεμβρίου 2010)

Δημοσιεύτηκε στον Ταχυδρόμο, τεύχος 570

Advertisements

Ένα Σχόλιο Προσθέστε το δικό σας

  1. Ο/Η tsak lam λέει:

    Μήπως ξέρετε κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα για να παραγγείλω παντελόνια Gloria Vanderbilt. Επίσης αν ξέρετε καταστηματα στη θεσσαλονίκη που να πουλάει; Ευχαριστώ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s