Δύο φίλες – Perihan Mağden

στις

∆εκαεννιά ηµέρες. Τόσες ακριβώς κρατάει η ιστορία δύο κοριτσιών στην Κωνσταντινούπολη που διαβάζεται µε κοµµένη την ανάσα. Την αφηγείται συναρπαστικά η Περιχάν Μαγκντέν, τουρκάλα συγγραφέας και δηµοσιογράφος στη «Ραντικάλ».
 


Στις «∆ύο φίλες» η Μαγκντέν παρακολουθεί δύο έφηβες από τη στιγµή που γνωρίζονται. Από τη µια, η πανκ ροκ Μπεχιγιέ γεµάτη υπαρξιακό άγχος και από την άλλη η Χαντάν, µια τουρκάλα Μπάρµπι, εκφράζουν δύο όψεις της σύγχρονης Τουρκίας µε γέφυρες προς τη ∆ύση, χωρίς µαντίλα και χωρίς εθνικιστική υστερία. Τα κορίτσια ζουν στην Κωνσταντινούπολη αλλά η ιστορίατους είναι οικουµενική, θα µπορούσε να εκτυλίσσεται σε οποιαδήποτε µητρόπολη του κόσµου.

Η Χαντάν και η Μπεχιγιέ γίνονται αµέσως κολλητές, στη συνέχεια όµως θα συγκρουστούν και τελικά θα χωρίσουν. Η µία θα δραπετεύσει µακριά από τα τείχη τηςπόλης καιτης χώρας της, ενώ η άλλη θα µπορούσε να εξελιχτεί σε δολοφόνο (ησυγγραφέαςτο αφήνει ανοιχτό). Στο φόντο, εξάλλου, γίνονται φόνοι πλούσιων νεαρών σε ερηµικά σηµεία της πόλης, που µένουν ανεξιχνίαστοι και οικοδοµούν ένα κλίµα ανησυχίας.

Είναι καλοκαίρι. Η Μπεχιγιέ µόλις έχει τελειώσειτο σχολείο και ετοιµάζεται για σπουδές στο Μπογάζιτσι, το Πανεπιστήµιο του Βοσπόρου. Κοινωνικά απροσάρµοστη, κλεισµένη µέσα σε ένα αποπνικτικό και γεµάτο απελπισία αδιέξοδο, πνίγεται από ντροπή, θλίψη και απέραντο θυµό. Ντρέπεται για όλα αυτά που βλέπει γύρω της, για την ανίκανη µάνα της,για τον µίζερο πατέρα, για τον εθνικόφρονα-νταή κοµάντο αδελφό της που αντιπροσωπεύουν το αρχέτυπο της µέσης τουρκικής οικογένειας · ντρέπεται και για τον εαυτότης.

Γιατί είναι µια χοντρή και θέλει να αδυνατίσει τόσο ώστε να περνάει µέσα από την τρύπα µιας βελόνας, ένα αγοροκόριτσο µε φακίδες και κοντοκουρεµένα κόκκινα µαλλιά που θέλει να τα σπάσει όλα. Σουφρώνει βιβλία και CD, αγοράζει ένα νυστέρι για προστασία.

Καταφύγιό της είναι η µουσική και το διάβασµα. Μοράβια, Κάφκα και Σαρτρ από τη µια, Linkin Park, Blink-182 και Sum 41 στη διαπασών από την άλλη. Μια ζωντανή – νεκρή που δεν βρίσκει διέξοδο για τις ανησυχίες της, µέχρι τη στιγµή που θα γνωρίσει «εκείνη» και θα νιώσει ότι µαζί της θα σωθεί. Αντίθετα από την Μπεχιγιέ, η Χαντάν, ταυτισµένη µε τα παγκοσµιοποιηµένα πρότυπα της νεολαίας, δεν ψάχνεται.

Είναι έναν χρόνο µικρότερη, υπερβολικά όµορφη, τρυφερή, ξεχειλίζει από παιδικότητα και θηλυκότητα σε ίσες δόσεις. Ακούει Κάιλι Μινόγκ, Μπρίτνεϊ Σπίαρς, Ρόµπι Γουίλιαµς και N’SYNC. Λατρεύει το στυλ της Τζέρι Χάλιγουελ και ζει σαν σε σαπουνόπερα µαζί µε την καλλονή µαµάτης που βγάζει τα προς το ζειν ως µετρέσα πλούσιων παντρεµένων αντρών.

Τα δύο κορίτσια συνδέονται στενά και µε πρόσχηµα ότι θατη βοηθήσει να περάσει στο πανεπιστήµιο, η Μπεχιγιέ εγκαθίσταται στο σπίτι της Χαντάν. Οδηγούνται όµως σε ακραίες καταστάσεις.

Η Μπεχιγιέ κλέβει τα λεφτά του αδελφού της, πείθει τη Χαντάν να πάρει πίσω τα δίδακτρα από το φροντιστήριο και την πιέζει να εγκαταλείψουν τις οικογένειές τους  και τη χώρα τους για µια ελεύθερη ζωή αλλού. Η Χαντάν όµως διστάζει. Κολακεύεται εξάλλου από τους πλούσιους νεαρούς µε τα γρήγορα αυτοκίνητα που την περιτριγυρίζουν. Το τέλος θα έρθει όταν η µαµά της Χαντάν διώχνει την Μπεχιγιέ απότο σπίτι της. Οι πληγές του παρελθόντος δεν κλείνουν εύκολα.

Δημοσιεύτηκε στα Νέα, Σάββατο, 11.06.2011

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s