Τα Πουλιά Πεθαίνουν Τραγουδώντας – Colleen McCullough

στις
Ο παράνομος έρωτας ενός καθολικού ιερέα και μιας νεαρής κοπέλας εκτίναξαν τις παγκόσμιες πωλήσεις του αυστραλέζικου ρομάντζου -που στη συνέχεια έγινε και τηλεοπτική  σειρά- στα ύψη.
 
Το 1978 στην Ελλάδα – και σε όλο τον κόσμο – τα κορίτσια παθαίνουν φανερά υστερία με τους Bee Gees, τον Τζον Τραβόλτα και τον «Πυρετό το σαββατόβραδο», στα κρυφά όμως ερωτεύονται τον κούκλο Ραλφ ντε Μπρικασάρ. Πώς; Δεν σας θυμίζει τίποτα αυτό το κομψό όνομα; Τότε μάλλον είστε από άλλο πλανήτη.
 
Γιατί ο Ραλφ ντε Μπρικασάρ – που ξεκινάει από απλός ιερέας εξορισμένος στην Αυστραλία και καταλήγει καρδινάλιος στο Βατικανό – είναι ο πρωταγωνιστής του επικού ρομάντζου «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας» που έχει πλανέψει εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Οπως είχε συμβεί σαράντα χρόνια πριν και με τον Ρετ Μπάτλερ στο «Οσα παίρνει ο άνεμος».
 
Κάποιοι μάλιστα συγκρίνουν αυτά τα δύο μπεστ σέλερ και ίσως όχι άδικα, αφού η συνταγή τους είναι περίπου η ίδια.
Το βιβλίο εκδόθηκε στην Ελλάδα το 1978 από τις εκδόσεις Ζάρβανος – και το 2000 από το Bell – στην Αμερική όμως είχε κυκλοφορήσει έναν χρόνο νωρίτερα και αμέσως έγινε τεράστια εκδοτική επιτυχία. Στην πορεία κατάφερε μάλιστα να ξεπεράσει τα τριάντα εκατομμύρια αντίτυπα και να μεταφραστεί σε τουλάχιστον είκοσι γλώσσες.
 
Ηταν το δεύτερο βιβλίο της αυστραλέζας – νευροφυσιολόγου στο επάγγελμα – Κoλίν ΜακΚάλοου η οποία είχε μεταναστεύσει στις ΗΠΑ για να διδάξει στην Ιατρική Σχολή του Γέιλ στο Κονέκτικατ. Τις νύχτες έγραφε για το κέφι της και έψαχνε να βρει τρόπο να βγάλει – πολλά – λεφτά για να εξασφαλίσει τα γεράματά της, πράγμα που δεν της υποσχόταν η επιστημονική έρευνα.
 
Το πρώτο της πόνημα με τίτλο «Τιμ» – ήταν η πραγματική ερωτική ιστορία ενός πνευματικά καθυστερημένου νεαρού άντρα και μιας κατά πολύ μεγαλύτερής του γυναίκας – που κυκλοφόρησε το 1974 δεν είχε μεν τόσο μεγάλη επιτυχία, αλλά της άνοιξε τον δρόμο.
 
Πριν καν γράψει το δεύτερο μυθιστόρημά της, ο εκδοτικός οίκος Avon Books φρόντισε να εξασφαλίσει τα δικαιώματα για μια έκδοση τσέπης έναντι του αστρονομικού ποσού των 1,9 εκατ. δολαρίων.
 
Το προκλητικό του στόρι άλλωστε υποσχόταν ότι θα τα βγάλει τα λεφτά του: ένας καθολικός παπάς – ο Ραλφ ντε Μπρικασάρ – με εμφάνιση ζεν πρεμιέ ερωτεύεται τη νεαρή Μέγκι Κλίρι – που τη γνωρίζει από μωρό – και κάνει μαζί της έναν γιο ο οποίος θα γίνει επίσης παπάς…
 
Η κριτική δεν το βοήθησε, ίσα ίσα οι λογοτεχνικές σελίδες έγκριτων εφημερίδων και περιοδικών το θάψανε ως trash σαπουνόπερα. Τι να την κάνει όμως την ώθηση της καλής κριτικής;
 
Τα «μυστικά» της επιτυχίας του, κρυμμένα στις παραπάνω από πεντακόσιες σελίδες του βιβλίου, ακολούθησαν υπόγειες διαδρομές κυκλοφορώντας απλά από στόμα σε στόμα. Αν και τολμηρό σε ένα επίπεδο, ήταν στην ουσία ένα «καθαρό» λαϊκό ανάγνωσμα, μια οικογενειακή τραγωδία που απλωνόταν σε τρεις γενιές, χωρίς διαστροφές αλλά με πολλή δυστυχία και απλά συναισθήματα που εύκολα μπορούσαν να αγγίξουν τον καθένα.
 
Ξεκινώντας από τις αρχές του περασμένου αιώνα στη Νέα Ζηλανδία, αυτό το μυθιστόρημα είχε τα πάντα: μετανάστευση, πολέμους, ταξίδια από τη μια άκρη του κόσμου στην άλλη, αγάπη και μάλιστα παράνομη, αλλεπάλληλες οικογενειακές τραγωδίες, φτώχεια και αμύθητα πλούτη, ίντριγκες και εκκλησιαστικές φιλοδοξίες.
 
Ισως γι’ αυτό να κέρδισε με τόση ευκολία το πλατύ κοινό το οποίο τη δεκαετία του 1970 -εποχή που η σεξουαλική επανάσταση, η γυναικεία χειραφέτηση και οι πρώτες gay διαδηλώσεις ήταν στο φόρτε τους – μάλλον νοσταλγούσε την αθωότητα της δεκαετίας του 1950. Ηταν «τόσο ρομαντικό και καθαρό», έγραψε η Αλις Τέρνερ στους «New York Times», «που μπορούσες άνετα να το κάνεις δώρο στη θεία Τίλι αλλά και να το πάρεις μαζί σου στη θάλασσα χωρίς να ντρέπεσαι για την επιλογή σου».
 
 Λίγο αργότερα το βιβλίο μεταφέρεται στη μικρή οθόνη και ο Ραλφ ντε Μπρικασάρ αποκτά επιτέλους πρόσωπο. Ο ηθοποιός Ρίτσαρντ Τσάμπερλεν καταφέρνει να ενσαρκώσει στην εντέλεια τον ρόλο του ιερωμένου με την αδύναμη σάρκα και την τεράστια φιλοδοξία για ανέλιξη στους κόλπους της Καθολικής Εκκλησίας, δίπλα στην πανέμορφη Μέγκι – Ρέιτσελ Γουόρντ.
 
 
 
Τον Μάρτιο του 1983 η μίνι τηλεοπτική σειρά προβάλλεται για πρώτη φορά στην Αμερική – έναν χρόνο αργότερα την είδαμε και στην Ελλάδα από την ΕΡΤ – και καθηλώνει 110 εκατ. τηλεθεατές μπροστά στις οθόνες τους που χύνουν μαύρο δάκρυ με τα πάθη της οικογένειας Κλίρι και η σειρά έρχεται δεύτερη σε τηλεθέαση μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη σειρά «Roots».
 
Η μουσική τού Χένρι Μαντσίνι αλλά και μια πλειάδα καλών ηθοποιών όπως η Τζιν Σίμονς – Φιόνα Κλίρι, ξεπεσμένη αριστοκράτισσα με σκοτεινό παρελθόν, μητέρα της Μέγκι και οκτώ αγοριών που της πεθαίνουν το ένα μετά το άλλο, η Μπάρμπαρα Στάνγουικ – Μέρι Κάρσον, η πάμπλουτη, σκληρή και δολοπλόκος θεία, ιδιοκτήτρια του τεράστιου κτήματος Ντρογκέντα – φόντο της ιστορίας, ο Κρίστοφερ Πλάμερ – καρδινάλιος Βιτόριο ντι Κοντίνι, φίλος και μέντορας του ιερωμένου.
 
Η συγγραφεας
 
 «Η επιτυχία αυτού του μυθιστορήματος παραμένει ακόμη, για μένα, ένα πολύ μεγάλο μυστήριο». Αυτό είχε δηλώσει η Κολίν ΜακΚάλοου τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του όταν είχε προσκληθεί στην περίφημη τηλεοπτική εκπομπή «Apostrophes» του Μπερνάρ Πιβό.
 
Η αυστραλέζα νευροφυσιολόγος ήταν 41 χρονών όταν το έγραψε χρησιμοποιώντας ως αφετηρία και πολλά προσωπικά της βιώματα. Για παράδειγμα, ο γιος του Ραλφ ντε Μπρικασάρ και της Μέγκι πνίγεται στα είκοσι έξι του σε μια παραλία της Κρήτης ενώ προσπαθεί να σώσει δύο λουόμενους.
 
Οπως ακριβώς είχε συμβεί και στον μοναδικό αδελφό της το 1965. Η επιτυχία των μυθιστορημάτων της πάντως, της επέτρεψε να αλλάξει ριζικά τη ζωή της.
 
Εγκατέλειψε την επιστημονική καριέρα της και στα τέλη του ’70 εγκαταστάθηκε οριστικά στο Νόρφολκ, ένα απομονωμένο νησί του Ειρηνικού όπου και συνάντησε τον 33χρονο Ρικ Ρόμπινσον τον οποίο παντρεύτηκε στα 46 της.
 
Το πλέον πρόσφατο βιβλίο της προκάλεσε έντονη πολεμική καθώς πρόκειται για ένα σίκουελ του διάσημου μυθιστορήματος της Τζέιν Οστεν «Περηφάνια και προκατάληψη» που κυκλοφόρησε το 2008 με τίτλο «Η ανεξαρτησία της δεσποινίδας Μαίρη Μπένετ».
 
Δημοσιεύτηκε στα Νέα, 13.08.2011
 
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s