ΚΑΪ ΝΤΙΚΜΑΝ – Ο Κάιζερ του γερμανικού τύπου

στις

Ο διευθυντής της γερμανικής Bild δεν έχει αναστολές ειδικά όταν πρόκειται να τα βάλει με τους πολιτικούς

Δηλώνει άνθρωπος παθιασμένος, αρνείται τις κατηγορίες για κυνισμό, μεγαλομανία και ματαιοδοξία που του προσάπτουν οι επικριτές τους όπως και το ότι τα άρθρα του είναι εμπρηστικά και ισχυρίζεται ότι «μια εφημερίδα για να είναι επιτυχημένη» όπως η Bild, η εφημερίδα με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία σε ολόκληρη την Ευρώπη, «πρέπει να είναι εθιστική».

«Πόσα χρήματα κερδίζετε;» ρώτησε τον Κάι Ντίκμαν ο Ρότζερ Μπόις, ανταποκριτής των Λονδρέζικων Times στο Βερολίνο, παρόλη την επιμονή του όμως δεν κατάφερε να αποσπάσει μια απάντηση. «Λυπάμαι», του είπε ο διευθυντής του ταμπλόιντ, που δεν διστάζει να στιγματίζει με κάθε ευκαιρία κάθε οικονομική ατασθαλία των γερμανών πολιτικών «απλά δεν συνηθίζουμε να μιλάμε για  τέτοια πράγματα, οι μισθοί είναι το τελευταίο ταμπού σ’αυτή τη χώρα». Ο Ντίκμαν κερδίζει πάντως επάξια τον μισθό του. Αν και καθολικός, μιλάει σαν καλβινιστής αναφέρει ο Μπόις στο πορτρέτο του που δημοσιεύτηκε πέρισι στο βιβλίο «Alpha-Journalisten».

Για τον Ντίκμαν η επιτυχία -η συνεχιζόμενη επιτυχία- είναι αναγκαία και πρέπει να κερδίζεται με σκληρή δουλειά. Στην προκειμένη περίπτωση η προσωπική του επιτυχία ταυτίζεται με αυτή της εφημερίδας του στην οποία εργάζονται 800 δημοσιογράφοι και παράγουν 27 τοπικές εκδόσεις. Τα κέρδη της ναυαρχίδας του εκδοτικού κολοσσού Αξελ Σπρίνγκερ προέρχονται από τις πωλήσεις της -κοστίζει 70 λεπτά- αλλά και από μια σειρά ελαφρώς εθνικιστικών προϊόντων (Volks-Produkte) που παράγει η Μπιλντ, από Volks-jeans μέχρι και Volks – pizza. Και μπορεί μεν η κυκλοφορία της να έχει πέσει από το 2001 που είχε 4,5 εκ φύλλα καθημερινά αλλά εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη σε πωλήσεις εφημερίδα της Ευρώπης με 3 εκ φύλλα και 12 εκ αναγνώστες καθημερινά.

Ο Ντίκμαν γεννήθηκε το 1964 στο Ράβενσμπουργκ, μεγάλωσε στο Μπίλεφελντ, είναι παντρεμένος από το 2002 με την αρθρογράφο της Μπιλντ Κάτια Κέσλερ και έχει τέσσερα παιδιά. Ο πατέρας του επιθυμούσε διακαώς να του αφήσει το δικηγορικό του γραφείο εκείνος όμως δεν του έκανε τη χάρη. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο (Ουρσουλίνες) και την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας (ως συντάκτης σε στρατιωτικό έντυπο) γράφτηκε στο Πανεπιστήμιο του Μύνστερ. Παράτησε όμως τις σπουδές του για τη σχολή δημοσιογραφίας του Axel Springer. Η καριέρα του ξεκίνησε με ανταποκρίσεις από τη Βόννη.  Στη συνέχεια έγινε αρχισυντάκτης του (κουτσομπολίστικου) εβδομαδιαίου περιοδικού Bunte των εκδόσεων Hubert Burda Media. Και μετά από ένα μικρό διάλειμμα στο ταμπλόιντ B.Z. του Ullstein Verlag, (οι περισσότερες μετοχές του οποίου ανήκουν πλέον στην Axel Springer AG)  γύρισε στην σκανδαλοθηρική Bild την οποία διευθύνει εδώ και 11 χρόνια, είναι μάλιστα ο μακροβιότερος διευθυντής της.

Στις 24 Ιουνίου η εφημερίδα γιόρτασε τα 60 χρόνια από την ίδρυσή της με έναν πρωτότυπο τρόπο.  «Δωρεάν Bild για όλους» έγραφε στο πρωτοσέλιδό της πάνω από μια ανοικτή επιστολή του Κάι Ντίκμαν, ο οποίος φρόντισε να ταχυδρομηθεί το επετειακό φύλλο σε 41 εκατομμύρια νοικοκυριά πράγμα που της χάρισε ρεκόρ Γκίνες για τη μεγαλύτερη κυκλοφορία παγκοσμίως. Εξαίρεση ήταν οι διευθύνσεις 200.000 επικριτών της οι οποίοι είχαν ζητήσει εγγράφως να μην τη λάβουν.

Στη γιορτή της εφημερίδας παραβρέθηκε και ο Γκίντο Βέστερβέλε. Εκτός από τους επαίνους που επιβάλλονται λόγω της περίστασης ο γερμανός υπουργός εξωτερικών δήλωσε επίσης ότι «στο ζήτημα της Ελλάδας η Bild δεν είχε και τόσο καλή πυξίδα. Ολόκληρη η σύνταξη θα έπρεπε να κάνει μία φορά διακοπές για έναν μήνα στην Ελλάδα». Και ο Κάι Ντίκμαν το έπραξε, βρέθηκε αν όχι για ένα μήνα, τουλάχιστον για μία ημέρα στη Λέρο όπου τον οδήγησαν πρόσφατα με το ιστιοπλοϊκό τους οι Τούρκοι φίλοι του από το γειτονικό Μπόντρουμ. Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στην Ελλάδα, αφού έχει επισκεφθεί επανειλημμένα την Αθήνα, την Πάρο και την Σαντορίνη.

Μέλος και του διοικητικού συμβουλίου της τουρκικής εφημερίδας Hurriyet, ο Ντίκμαν πέρασε επίσης τρεις μήνες στην Πολωνία για να στήσει την Fakt, εφημερίδα – κλώνο της Bild, πραγματοποιώντας έτσι το όνειρο του Σπρίνγκερ να «εξάγει» την εφημερίδα του.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΕΛΙΓΜΟΙ

Ο πρώτος του γάμος που κράτησε μόλις δύο χρόνια φαίνεται πώς ήταν μέρος της στρατηγικής του για ανέλιξη. Το 1995 σε ηλικία 31 ετών, ο τότε αρχισυντάκτης της Μπιλντ παντρεύτηκε την Γιόνικα Γιαρ, κόρη του μεγαλο-εκδότη Γιον Γιαρ. Εκείνος ο γάμος του άνοιξε μεν κάποιες πόρτες δεν του πρόσφερε όμως τη πολυπόθητη κοινωνική λάμψη, αφού δεν κατάφερε ποτέ να διεισδύσει στους κύκλους των Γιαρ.

Σύντομα πάντως αναρριχήθηκε επαγγελματικά.  Η αξία του δεν έγγυται μόνο στα κέρδη της εφημερίδας αλλά και στην πολιτική του «μύτη». Ο Ντίκμαν ο οποίος υπερηφανεύεται για τους πολιτικούς φίλους του πολιτικοποιήθηκε τη δεκαετία του 1980 γοητευμένος από τον Φραντς Γιόζεφ Στράους. Συνδέεται στενά με τον Χέλμουτ Κολ με τον οποίο έχουν γίνει δύο φορές κουμπάροι αφού ο ένας πάντρεψε τον άλλο, συνυπογράφει μάλιστα το βιβλίο του γερμανού καγκελάριου «Ηθελα την ενοποίηση της Γερμανίας».

Πράγματι η πολιτική δύναμη του Ντίκμαν παραείναι μεγάλη. Σε ένα μακροσκελές αφιέρωμά του το 2011, το Spiegel κατηγόρησε τη Bild για τα εμπρηστικά άρθρα με τα οποία «εκπληρώνει το ρόλο της λαϊκής δεξιάς στη Γερμανία». Στους διαδρόμους του Ράιχσταγκ, στα υπουργεία και στην καγκελαρία, τα πρωτοσέλιδα του ταμπλόιντ θεωρούνται έγκυρη έκφραση της λαϊκής κοινής γνώμης και η πληροφόρηση που παρέχει δεν επιδέχεται περαιτέρω διερεύνηση. Οσο για την καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ ακολουθεί πιστά τα χνάρια της Bild.

Ικανότατος δημοσιογράφος αλλά και εντελώς αδίστακτος, ο Ντίκμαν  χειρίζεται άριστα τόσο τη δύναμη της αποσιώπησης όσο και τη δύναμη της αποκάλυψης  ενός σκανδάλου και χάνει κάθε αναστολή όταν πρόκειται να τα βάλει με κάποιον πολιτικό.

Όπως συνέβη για παράδειγμα με τη βρώμικη καμπάνια εις βάρος του καγκελάριου Γκέρχαρντ Σρέντερ η οποία οδήγησε τελικά στην παραίτηση του τελευταίου από τη θέση του προέδρου του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος SPD. «Ο Ντίκμαν είναι σίχαμα» σχολίασε τότε ο καγκελάριος για να πάρει την απάντηση «Ο Σρέντερ μου προκαλεί αναγούλα».

Ανάλογη ήταν και η συμπεριφορά του απέναντι στον επόμενο υποψήφιο του SPD Φραντς Μιντερφέρινγκ τον οποίο η Μπιλντ παρουσίαζε αποκλειστικά με πατερίτσες ή συνοδευόμενο από τη λεσβία κόρη του.

Ο Ρότζερ Μπόις αναρωτιέται μάλιστα αν ήταν τυχαίο ή αποτέλεσμα συναλλαγής το γεγονός ότι η Bild επέλεξε τη νύχτα των εκλογών (και όχι νωρίτερα) να φωτίσει τις κάπως πιο άγνωστες πλην όμως όχι και κρυφές πτυχές της προσωπικής ζωής  του αρχηγού του κόμματος των Ελευθέρων Δημοκρατών Γκουίντο Βεστερβέλε δημοσιεύοντας μάλιστα και φωτογραφία εναγκαλισμού του με τον πολύτιμο συνεργάτη και σύντροφό  του Μάικλ Μροζ. Για την ιστορία, σύμφωνα με δημοσίευμα του Stern, οι δύο άντρες παντρεύτηκαν μυστικά τον Σεπτέμβριο του 2010.

Το Σπίγκελ αναφέρει ότι οι συντάκτες της Bild δεν είναι βεβαίως όλοι ευχαριστημένοι με το ρόλο του «νταή» των γερμανικών μίντια, ο Κάι Ντίκμαν όμως αρνήθηκε ότι τα πρωτοσέλιδα του είναι εμπρηστικά και καλλιεργούν προκαταλήψεις. «Είμαστε οι πρώτοι γιατί δεν παρουσιάζουμε απλά τα γεγονότα, μιλάμε επίσης για το πώς αυτά κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται: αν μας διαβάζετε, μπορείτε να ανακαλύψετε τι κρατά τη χώρα ενωμένη, τι είναι αυτό που συγκινεί τους ανθρώπους» είπε.

Με σεξιστικά δημοσιεύματα και συστηματικές καμπάνιες εναντίον του «γλετζέ Ελληνα», των μεταναστών και γενικά των μειονοτήτων, η Bild ενθαρρύνει τα σκληρά μέτρα της Γερμανικής κυβέρνησης. Πρόσφατα πάντως ο Ντίκμαν έκανε ένα μικρό «δώρο» στις φεμινίστριες. Εδωσε ρεπό σε όλες τις εργαζόμενες της εφημερίδας για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρα της Γυναίκας, κυρίως όμως αφαίρεσε τη φωτογραφία του γυμνόστηθου κοριτσιού που κοσμούσε καθημερινά το πρωτοσέλιδο πλην ελαχίστων περιπτώσεων όπως π.χ. την ημέρα που ο Γερμανός καρδινάλιος Γιόζεφ Ράτζινγκερ εξελέγη πάπας.

Οι αντίπαλοί του φυσικά δεν χάνουν την ευκαιρία για κάθε είδους επιθέσεις.

Το 2009 στην πρόσοψη του κτιρίου όπου στεγάζεται η αριστερή tageszeitung – μεσοτοιχία με την σκανδαλοθηρική Bild- επί της οδού Ρούντι Ντούτσκε στο Βερολίνο αναρτήθηκε ένα γλυπτό – καρικατούρα του Κάι Ντίκμαν με το πέος του να αναρριχάται σε πέντε ορόφους.

Βεβαίως και το όνομα του δρόμου δεν είναι τυχαίο. Παρά τις διαμαρτυρίες του εκδοτικού Οργανισμού Αξελ Σπρίνγκερ (σαράντα χρόνια μετά τις φοιτητικές εξεγέρσεις του 1968 και την έμμεση προτροπή τότε της Bild για δολοφονία του «κόκκινου» Ρούντι, γεγονότα που ενέπνευσαν τον Χάινριχ Μπελ να γράψει το μυθιστόρημά του  «Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ») με  ενέργειες των εργαζομένων στην tageszeitung, ένα μέρος της Κοχστράσε στο Κρόιτσμπεργκ του Βερολίνου μετονομάστηκε επίσημα σε Ρούντι Ντούτσκε στράσε.

Ο καλλιτέχνης Πέτερ Λένκ, λοιπόν, αφιέρωσε το προκλητικότατο έργο του με τίτλο «Ειρήνη μεθ’ υμών» γνωστό και ως «Πέος πάνω από το Βερολίνο» σε όλους τους επώνυμους και ανώνυμους ανθρώπους οι οποίοι χωρίς να το θέλουν έγιναν εξώφυλλο της Bild. Πολλοί σκανδαλίστηκαν, φυσικά και ο Ντίκμαν, η αντιπαράθεση του οποίου με την αριστερή TAZ ξεκινάει από παλιά. Στις 8 Μαϊου 2002 το σατιρικό της ένθετο Die Wahrheit (Η αλήθεια) δημοσίευσε ότι ο διευθυντής της Bild είχε υποβληθεί σε (αποτυχημένη) εγχείριση για μεγαλώσει το εξαιρετικά μικρό πέος του με μοσχεύματα από πτώματα. Ο Ντίκμαν έκανε μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση και παραβίαση της ιδιωτικής του ζωής, ζήτησε μάλιστα αποζημίωση ύψους 30.000 ευρώ. Τελικά όμως έχασε τη δίκη. Το δικαστήριο του Βερολίνου (Landgericht Berlin) απεφάνθη μεν ότι υπήρξε πράγματι αμέλεια από την πλευρά της tageszeitung αλλά επίσης ότι o Κάι Ντίκμαν «επιδιώκει συνειδητά οικονομικό όφελος παραβιάζοντας την ιδιωτική ζωή άλλων»  και ως εκ τούτου «ο ίδιος επιβαρύνεται λιγότερο όταν παραβιάζεται η δική του ιδιωτική ζωή». Θα πρέπει επίσης «να ισχύουν και για τον ίδιο οι κανόνες που βάζει στους άλλους».

Τι έχει απομείνει στον Κάι Ντίκμαν; Σίγουρα, το (μαύρο) χιούμορ. Άλλαξε μάλιστα βιολί,  δηλώνει «σύντροφος της TAZ» (!) και δεν διστάζει καν να πάρει μέρος ακόμα σε συνελεύσεις της με «επαναστατική» αμφίεση, όπως αποδεικνύει το κόκκινο φούτερ με στάμπα τον εαυτό του αλα Τσε.

Δημοσιεύτηκε στα Νέα του Σαββάτου, 25.08.2012

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s