Χρόνος στην Τουρκία – Türkiye’de Zaman – Time in Turkey

στις

Τα χίλια πρόσωπα της σύγχρονης Τουρκίας

Μια εντυπωσιακή έκθεση με έργα 25 διεθνών φωτογράφων που ταξίδεψαν από την Ανδριανούπολη μέχρι το Γκαζίαντεπ και από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Καππαδοκία, καταγράφοντας τον μετασχηματισμό της χώρας μέσα στον χρόνο κάνει τώρα τον γύρο του κόσμου με μια στάση στη Θεσσαλονίκη μέχρι τις 22 Οκτωβρίου. Και στη συνέχεια από 16 Νοεμβρίου μέχρι 9 Δεκεμβρίου κατεβαίνει στην Αθήνα. Με το πρότζεκτ αυτό η εφημερίδα Ζαμάν γιορτάζει φέτος τα 25 χρόνια από τη δημιουργία της.

Ami Vitale (US), Καππαδοκία. Τζαμί και παιδική χαρά

Φωτογραφίες από το γάμο μιας νεαρής τσιγγάνας, αστυνομικοί σε νυχτερινή βάρδια, εργοστάσια και πλυντήρια αυτοκινήτων, ηθοποιοί και τεχνικοί στα πλατό για τα γυρίσματα ενός σίριαλ, θαμώνες λαϊκών καφενείων και φανατικοί  τηλεθεατές, εργάτριες σε εργοστάσια υφασμάτων, αγρότες βαμβακιού, μια οικογένεια που μαζεύει τσάι, κορμιά παλαιστών αλειμμένα με λάδι, περιστρεφόμενοι δερβίσηδες, ανθρακωρύχοι 350 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης, καράβια που διασχίζουν τα στενά του Βοσπόρου, τζαμιά και μιναρέδες, πιστοί που προσεύχονται, παθιασμένοι φίλαθλοι και ποδοσφαιριστές, μια αρχαία πόλη που βυθίζεται κάτω από τα νερά ενός αρδευτικού έργου, σκηνές από την καθημερινή ζωή της νομαδικής φυλής των Γιουρούκων, πορτρέτα μαθητών που ποζάρουν περήφανοι φορώντας παραδοσιακές στολές από τις ιδιαίτερες πατρίδες τους, ο Πρόεδρος της Τουρκίας Αμπουλάχ Γκιουλ στη προεδρική κατοικία στα Θεραπειά, πιστοί που αυτομαστιγώνονται στη γιορτή της Ασούρα, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, ανιαρά προάστια, δρόμοι υπό κατασκευή. Κωνσταντινούπολη, Αδριανούπολη, Αγκυρα, Προύσα, Γκαζίαντεπ, Καππαδοκία.

Ο χρόνος στην πόλη, ο χρόνος που αλλάζει, ο χρόνος που μένει αναλλοίωτος, ο χρόνος και οι άνθρωποι, είναι οι τέσσερις μεγάλες ενότητες της έκθεσης φωτογραφίας με τίτλο «Türkiye’de Zaman» (Χρόνος στην Τουρκία), που οργανώθηκε από την εφημερίδα «Zaman» (Χρόνος) για τους εορτασμούς των 25 χρόνων από την ίδρυσή της.

Η έκθεση , η οποία συνοδεύεται από μια δίγλωσση (τουρκικά και αγγλικά) πολυτελή έκδοση 420 σελίδων παρουσιάζεται αυτές τις ημέρες στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του Παράλληλου Προγράμματος της PhotoBiennale και του Προγράμματος «Θεσσαλονίκη – Σταυροδρόμι Πολιτισμών», το οποίο φέτος έχει ως θέμα του τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά τα εγκαίνιά της στην Κωνσταντινούπολη, η έκθεση παρουσιάστηκε σε 10 τουρκικές πόλεις και άρχισε το ταξίδι της στον κόσμο   με σταθμούς στο Λονδίνο και τη Βιέννη ενώ πρόκειται να ακολουθήσουν το Παρίσι, η Μόσχα και η Νέα Υόρκη.

Στην Αθήνα η έκθεση θα παρουσιαστεί στην Τεχνόπολη, με τη συνεργασία του Δήμου Αθηναίων, του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και του εκδοτικού οργανισμού Zaman.

Ο φωτογράφος είναι το βλέμμα και η καρδιά μιας εφημερίδας, η  τουρκική Ζαμάν, λοιπόν, η οποία εκδίδεται καθημερινά σε 35 χώρες, προσκάλεσε 25 διεθνώς αναγνωρισμένους φωτογράφους -μεταξύ των οποίων ο ΄Ελληνας Νίκος Οικονομόπουλος και ο Ελληνοκύπριος Γιώργος Γεωργίου- να παρουσιάσουν με τη δική τους προσωπική οπτική, άγνωστες όψεις και πτυχές της σύγχρονης Τουρκίας τόσο μέσα από την καθημερινότητα όσο και μέσα από ιδιαίτερα θέματα που επέλεξαν οι ίδιοι να φωτίσουν.

Εμπειροι επαγγελματίες και δημοσιογράφοι από τον Στιβ μακ Κάρι –ο οποίος έγινε διάσημος πριν από 17 χρόνια με το σμαραγδένιο βλέμμα της «μικρής Αφγανής» στο εξώφυλλο του National Geographic- και τον Πάολο Πελεγκρίν, τον Γκιγιόμ Ερμπό, τον Ερίκ Μπουβέ, τον Αντερς Πέτερσεν και τον Μπρούνο Μπάρμπι, μέχρι την Κάθριν Κουκ, την Κλωντίν Ντουρί, την Τζέιν Εβελιν Ατγουντ και τη Ρένα Εφέντι ταξίδεψαν από το ένα άκρο της χώρας μέχρι το άλλο καταγράφοντας μέσα από τη δική του προσωπική ματιά και άποψη ο καθένας, σκηνές από τον αστικό μετασχηματισμό, την εσωτερική μετανάστευση, την αγροτική ζωή, τη βιομηχανία, το νεαρό πληθυσμό της μεγάλης και πολύπλοκης χώρας η οποία αλλού μετασχηματίζεται ραγδαία και αλλού παραμένει η ίδια εδώ και αιώνες. Και «διηγήθηκαν» αυτές τις σκηνές με περισσότερες από 150 ποιητικές φωτογραφίες που κάνουν τώρα το γύρο του κόσμου.

«Η τέχνη της φωτογραφίας ήταν ανέκαθεν αγαπητή στην Τουρκία, όπου έφθασε αμέσως μόλις γεννήθηκε. Οι σουλτάνοι της εποχής εκείνης κάλεσαν στα παλάτια τους φωτογράφους να αποθανατίσουν σκηνές από την ιδιωτική ζωή τους και τα χαρέμια τους και πόζαραν μαζί με τις οικογένειές τους. Ο Σουλτάνος Αβδούλ Χαμίτ ο 2ος, ο οποίος ήταν εμπνευστής πολλών καινοτομιών,  κάλεσε, μάλιστα, ευρωπαίους φωτογράφους να φωτογραφίσουν τα πλούτη και τις ομορφιές της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και δημιούργησε ένα μεγάλο αρχείο, το οποίο έχει διαδραματίσει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο για τη δημιουργία των  οπτικών αναμνήσεών μας όσο και για την κατανόηση ολόκληρης της αυτοκρατορίας» γράφει στον πρόλογό της έκδοσης ο Σελαχατίν Σεβί, photo editor της εφημερίδας Ζαμάν. Τα «φωτογραφικά άλμπουμ του Γιλντίζ», λοιπόν, που απεικονίζουν την Τουρκία του 19ο αιώνα μαζί με το πρότζεκτ  της δεκαετίας του 1940 «Ταξίδια στη μητέρα πατρίδα» με έργα της τούρκων ζωγράφων οι οποίοι στάλθηκαν στην Ανατολία για να απεικονίσουν διάφορες περιοχές της χώρας έγιναν πηγή έμπνευσης για τη νέα φωτογραφική έκθεση.

Info

  •  «Χρόνος / Zaman / Στιγμές από την Τουρκία», Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Λιμάνι), μέχρι 22.10.2012
  • Τεχνόπολις – Γκάζι, Χώρος – Αίθουσα : Νίκος Γκάτσος, Κτίριο Δ12 (Δ12), 16/11 – 09/12/2012
  •  http://www.timeinturkey.org  Στην ιστοσελίδα της έκθεσης υπάρχουν όλες οι φωτογραφίες και πληροφορίες για τους φωτογράφους

Δημοσιεύτηκε στα Νέα του Σαββάτου, 15.09.2012

Jane Evelyn Atwood (US). Ανθρακωρύχοι υπό το βλέμμα του Κεμάλ Ατατούρκ, 350μ κάτω από την επιφάνεια της γης. Η Αμερικανίδα φωτογράφος κατέγραψε τις συνθήκες εργασίας στο ανθρακωρυχείο του Ζονγκούλντακ.
Bruno Barbey (MA). Στη συνοικία Εμίνονου. Φωτογραφίζοντας τους κατοίκους της Κωνσταντινούπολης, ο Μαροκινός φωτογράφος διαπίστωσε ότι έχουν λιγότερο στρες από τους κατοίκους άλλων μεγαλουπόλεων
Samuel Bollendorff (FR), Hasankyef. Ενα αμφιλεγόμενο αρδευτικό έργο απειλεί να καλύψει με νερό την αρχαιολογική περιοχή του Χασανκιέφ
Eric Bouvet (FR). Νυχτερινή βάρδια αστυφυλάκων
Kathryn Cook (US), Ενα νεκροταφείο Σελτζούκων, 800 ετών παλιό. Η φωτογράφος αποθανάτισε τοποθεσίες που επιβίωσαν σχεδόν αναλλοίωτες από την εποχή της αυτοκρατορίας των Ασσυρίων, των Μεδίκων, των Βυζαντινών και των Οθωμανών
Carolyn Drake (US), Οπαδοί της Bursaspor. Η Αμερικανίδα φωτογράφος αποτύπωσε το πάθος οπαδών, επαγγελματιών και ερασιτεχνών ποδοσφαιριστών την ώρα του παιχνιδιού
Claudine Doury (FR). Περήφανη θέση. Νεαρή εργαζόμενη σε βιοτεχνία υφασμάτων
Rena Effendi (AZ), Μια νύφη, η Μουκαντές και οι φίλες της χορεύουν στο δρόμο. Η φωτογράφος από το Αζερμπαϊτζάν φωτογράφισε το γάμο -και τη συμβολική απομάκρυνση μιας νεαρής τσιγγάνας- από το Ταρλάμπασι, μια γειτονιά δίπλα στην κοσμική λεωφόρο Ιστικλάλ, τσιγγάνων και μεταναστών που ήρθαν στην Κωνσταντινούπολη από τα βάθη της Ανατολίας αναζητώντας δουλειά. Τα σπίτια τους γκρεμίζονται τώρα για χάρη της ανάπτυξης
Νίκος Οικονομόπουλος (GR), Ανεμοστρόβιλος στην κεντρική Ανατολία. Ο έλληνα φωτογράφος διέσχισε ολόκληρη τη χώρα από την Κωνσταντινούπολη, στα σύνορα με τη Γεωργία, την Αρμενία και το Ιράν μέχρι την Ανατολία και την Καππαδοκία.
George Georgiou (CY), Ενας γαμπρός με τον κουμπάρο του. Ο Κύπριος φωτογράφος αποτυπώνει την συνύπαρξη παραδοσιακών και νέων στοιχείων σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον
Harry Gruyaert (BE), Πλατεία Ταξίμ. Η ενέργεια και ο ρυθμός της Κωνσταντινούπολης με τη ματιά του Βέλγου φωτογράφου
Guillaume Herbaut (FR), Μάζεμα τσαγιού σε μια φυτεία του Ριζέ, στην Βορειοανατολική Τουρκία.
Ed Kashi (US), Εμπορικό κέντρο στο Γκαζίαντεπ. Ο Αμερικανός φωτογράφος παρατηρεί πώς εντάσσονται τα σύμβολα της οικονομικής εξέλιξης σε μια πόλη γεμάτη παραδόσεις
Massimo Mastrorillo (IT), Μετακόμιση στο καινούργιο προάστειο Καρατάς του Γκαζίαντεπ στην Ανατολία. Ο Ιταλός φωτογράφος αποτυπώνει την πλήξη στα περίχωρα των μεγαλουπόλεων
Steve McCurry (US), Τεκές Καραμπάς, στην Προύσσα, Περιστρεφόμενοι δερβίσηδες στην τελετουργία της Σέμα.
Davide Monteleone (IT), Σαράιμπουρνού. Κατασκευή του τούνελ στη θάλασσα του Μαρμαρά
Christopher Morris (US), Ο Πρόεδρος της Τουρκίας Αμπντουλάχ Γκιούλ με τους συμβούλους του στον κήπο της Προεδρικής βίλας στα Θεραπειά
Paolo Pellegrin (IT), Ανδριανούπολη, Κισπέτια. Παλαιστές με λαδωμένα κορμιά μετά τον αγώνα
Anders Petersen (SE), Φροντίδα ηλικιωμένων στο Ελληνικό Νοσοκομείο του Μπαλουκλί
Reza (AZ), Εικόνες από την θρησκευτική τελετή της Ασούρα. Οι πιστοί αυτομαστιγώνονται μέχρι να ματώσουν.
Anthony Suau (US), Αλί Ιμπραήμ Αγκάογλου, ιδιοκτήτης μιας από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της Τουρκίας, που έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας
Gaël Turine (BE), Τηλεόραση στο δρόμο. Ο Βέλγος φωτογράφος αποτυπώνει σκηνές σίριαλ στα πλατό των γυρισμάτων, και φανατικούς τηλεθεατές σε καφενεία και σε δρόμους
Michel Vanden Eeckhoudt (BE). Νομαδική φυλή των Γιουρούκων, σκηνές καθημερινές
Ami Vitale (US), Γάμος στην Καππαδοκία. Η νύφη και οι φίλες της χορεύουν.
Vanessa Winship (GB), Αμπντουραχμάν Αχμάντοφ, 16 ετών από το Καμερούν. Η Βρεττανίδα φωτογράφος έκανε τα πορτρέτα των μαθητών που πήραν μέρος στην Ολυμπιάδα της Τουρκικής γλώσσας, πέρισι στην Αγκυρα.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s