Πληθωρικές και Ντίβες

στις

Παρότι το πάχος παραμένει το τελευταίο ταμπού στο χώρο του θεάματος, βλέπουμε όλο και πιο συχνά στην τηλεόραση και το σινεμά ρόλους για εύσωμες ηρωίδες

BPG Drop Dead Diva

Κάτι φαίνεται να αλλάζει στις οθόνες μας. Μπορεί οι πιο επιτυχημένες σταρ της εποχής μας, νέες, ωραίες, αδύνατες και καλογυμνασμένες, να προβάλλουν συστηματικά ένα πρότυπο ομορφιάς που απέχει πολύ από την εικόνα της καθημερινής γυναίκας, όμως το Drop Dead Diva, ένα σίριαλ που άρχισε να προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση ανατρέπει κλισέ και στερεότυπα τα οποία σχετίζονται με το γυναικείο σώμα.

ΟΙ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΟΔΑ

Μπορεί άραγε μια αδύνατη και ωραία ηθοποιός να μπει στο πετσί μιας υπέρβαρης; Ή μια παχουλούλα να συμπεριφερθεί σαν στέκα; Η απάντηση είναι ναι, όπως αποδεικνύεται στο «Drop Dead Diva» ένα από τα πιο επιτυχημένα φετινά σίριαλ που παίζεται κάθε βράδυ από Τρίτη ως Παρασκευή στο Mega. Η  πρωταγωνίστρια Μπρουκ Ελιοτ είναι αναμφίβολα χοντρή. Γρήγορα όμως το ξεχνάς. Η Ελιοτ υποδύεται την Τζέιν Μπίνγκαμ, μια πανέξυπνη πλην όμως υπέρβαρη νεαρή δικηγόρο η οποία κινείται και συμπεριφέρεται σαν αδύνατη. Το θέμα της σειράς άλλωστε είναι ακριβώς αυτό. Όταν η αδύνατη και ωραία Ντεμπ  – Μπρουκ Ντ’ Ορσέι που ονειρεύεται να κάνει καριέρα μόντελιγκ πεθαίνει σε τροχαίο ατύχημα, επιστρέφει στη γη και φιλοξενείται στο σώμα της Τζέιν.

diva kali

Αναμφίβολα το σενάριο του Drop Dead Diva είναι προκλητικό για όσους θέλουν να επιβάλλουν το πρότυπο της ωραίας, αδύνατης και ελκυστικής νεαρής γυναίκας, αφού προβάλλει ένα εντελώς διαφορετικό δείγμα θηλυκότητας και ομορφιάς το οποίο οδηγεί στην αυτό-αποδοχή και ταυτόχρονα επαναπροσδιορίζει τη γυναικεία φιγούρα αγκαλιάζοντας ακόμη και τα χοντρά σώματα. Πράγμα που ίσως είναι μάλλον αναγκαίο στην εποχή μας που το βάρος των κανονικών ανθρώπων αυξάνει συνεχώς.  Σήμερα, η Αμερική είναι η μεγαλύτερη χώρα παχυσάρκων στον κόσμο με το 34% του πληθυσμού της να ξεπερνάει στη ζυγαριά τα 100 κιλά. Ακολουθούν κατά πόδας το Μεξικό, η Νέα Ζηλανδία, η Αυστραλία και η Βρετανία. Η Ελλάδα ειδικά το 2011 ήταν παγκόσμιος πρωταθλητής στην παιδική παχυσαρκία.

Αυτή η πραγματικότητα βέβαια δεν αντανακλάται σε τηλεοπτικές και κινηματογραφικές οθόνες.  Στη μεγάλη τους πλειοψηφία, οι ωραίες και επιτυχημένες σταρ είναι αδύνατες και καλογυμνασμένες, ενώ όταν αποκτούν παιδιά το στοίχημα σε ιστοσελίδες και γκλόσι περιοδικά είναι πώς και σε πόσο χρονικό διάστημα θα χάσουν τα περιττά κιλά που τους πρόσθεσε η εγκυμοσύνη.

Mike Molly

 Παρ’όλα αυτά κάτι φαίνεται να αλλάζει στις Χολιγουντιανές παραγωγές. Εκτός από την Μπρουκ Ελιοτ και μερικούς άλλους εύσωμους ηθοποιούς, άνδρες και γυναίκες, έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους ακόμη και κάποιοι που έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα όρια της παχυσαρκίας, όπως π.χ. το ζευγάρι των υπέρβαρων πρωταγωνιστών της αμερικανικής σειράς «Mike & Molly» που προβλήθηκε και στην Ελλάδα από το Star.

 Όχι πώς δεν είχαν υπάρξει στρουμπουλές σταρ στο παρελθόν, τα παραδείγματα όμως είναι σποραδικά. Αρκεί να θυμηθούμε την υπέροχη Ροζαν Μπαρ π.χ. που έλαμψε μαζί με τη Μέρυλ Στριπ στη σατανική κωμωδία «Διαβολογυναίκα» καθώς οι δυο τους επιδίδονταν σε ασκήσεις αλληλοεξόντωσης,  τη Ζοσιάν Μπαλασκό του «Για όλα φταίει το γκαζόν», την Κάθι Μπέιτς (Μίζερι), την Νία Βαρντάλος («Γάμος αλά ελληνικά»), τη Γούπι Γκόλντμπεργκ ή την Κουίν Λατίφα.

Τζέιμς Γκαντολφίνι
Τζέιμς Γκαντολφίνι

Από την άλλη πλευρά, οι εύσωμοι άντρες ηθοποιοί  ήταν ανέκαθεν περισσότεροι. Ο Τζον Γκούντμαν, ο Ντάνι ΝτεΒίτο, ο Ζακ Γαλυφιανάκις, ο Στίβεν Σίγκαλ, ο πρόωρα χαμένος Τζέιμς Γκαντολφίνι και γιατί όχι ο Τζακ Νίκολσον που έχει πάρει μπόλικα κιλά τα τελευταία χρόνια είναι μερικοί μόνο από τους σταρ που απέδειξαν ότι το βάρος δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην κινηματογραφική καριέρα.

kirstie-alley

 Η πληθωρική Κίρστι ΄Αλεϊ -τη γνωρίσαμε αδύνατη στο «Κοίτα ποιος μιλάει» αλλά εντωμεταξύ έφτασε τα 110 κιλά- έχει καταγγείλει με πάθος τα διπλά πρότυπα του Χόλιγουντ που επιτρέπει στους άνδρες ηθοποιούς τα περιττά κιλά ενώ τα απαγορεύει στις γυναίκες: «Δείτε τον Τζον Γκούντμαν, έχει το δικό του τηλεοπτικό σόου και ο Τζέισον Αλεξάντερ μοιάζει με μπάλα του μπόουλινγκ, όσο για τον Τζέιμς Γκαντολφίνο έχει το μέγεθος φάλαινας, είναι μακράν, μακράν, μακράν πιο χοντρός από μένα» διαμαρτύρεται έξαλλη η υπέρβαρη αμερικανίδα ηθοποιός στο πρώτο κιόλας επεισόδιο του ριάλιτι «Kirstie Alley’s Big Life», που προβάλλεται και στην Ελλάδα από το συνδρομητικό «Foxlife». Η Αλεϊ επί έξι χρόνια έπαιξε με χιούμορ και αυτοσαρκασμό τον εαυτό της μη διστάζοντας να τσαλακώσει στο ριάλιτι την εικόνα της χολιγουντιανής σταρ η οποία καταβάλλει απεγνωσμένες προσπάθειες να αδυνατίσει ενώ ταυτόχρονα υπερασπίζεται το δικαίωμά της στο καλό και πολύ φαγητό.

precious2

Μετά την Κίρστι Αλεϊ, θαυμάσαμε τη Γκαμπορέι Σιντίμπε που υποδύθηκε με συγκλονιστικό τρόπο τη Μονάκριβη (Precious) Κλαρίς Πρίσιους Τζόουνς -ένα δεκαεξάχρονο κορίτσι παθολογικά παχύσαρκο-, την αυστραλέζα Ρέμπελ Γουίλσον ως «Εργένισσα» και την Αμερικανίδα Μελίσα Μακάρθι, στους ρόλους της Κάσι στο Χαγκόβερ 3 και της Μέγκαν στις «Φιλενάδες» αλλά και τη Μίντι Κέιλιν στο ρόλο της επιτυχημένης γυναικολόγου Μίντι Λαχάιρι αλλά αποτυχημένης στην προσωπική της ζωή.  Για να βρει τον έρωτα, η Μίντι πρέπει να χάσει κιλά, να ξοδεύει λιγότερα χρήματα και να διαβάσει περισσότερα βιβλία, όπως έχει γράψει η ίδια στο σενάριο εμπνεόμενη το χαρακτήρα από τη μητέρα της που ήταν επίσης γυναικολόγος.

 Τι συνέβη ξαφνικά; Το Χόλιγουντ αγάπησε τις χοντρές; Μάλλον όχι. Το πάχος εξακολουθεί να είναι ταμπού, ίσως το τελευταίο που απέμεινε στη βιομηχανία του θεάματος. Τις χρησιμοποιεί, όμως, ρίχνοντας όλο το βάρος της προβολής στο παχύ κορμί τους.

Όπως αναφέρει, για παράδειγμα, η Γουόλ Στριτ Τζόρναλ, «η εύσωμη ηθοποιός και τραγουδίστρια Τζένιφερ Χάντσον αναγνωρίστηκε περισσότερο διαφημίζοντας τα κέντρα αδυνατίσματος Weight Watchers και για την προσπάθειά της να χάσει βάρος παρά για το Οσκαρ και τη Χρυσή Σφαίρα Β’ γυναικείου ρόλου για την ταινία «Dreamgirls». Σε ένα μάλιστα από τα διαφημιστικά των Weight Watchers, η Χάντσον λέει ότι το μεγαλύτερο επίτευγμά της ήταν ότι κατάφερε να αδυνατίσει.» Και τώρα πια στη σειρά «Smash» όπου εμφανίζεται είναι ήδη 40 κιλά πιο ελαφριά.

 Η επιτυχία τους μοιάζει εξάλλου να έχει μεγάλο κόστος. Στο βραβευμένο μιούζικαλ Pitch Perfect η Ρέμπελ Γουίλσον εμφανίζεται ως «χοντρή Εϊμι». Το δηλώνει η ίδια η Εϊμι για να προλάβει, όπως λέει  τις «αδύνατες σκύλες» να την πουν «χοντρή πίσω από την πλάτη της». Η Ρέμπελ έχει ένα σημαντικό ρόλο στην ταινία τον οποίο αποδίδει μάλιστα με μεγάλη άνεση, η καλή ηθοποιός έχει εξάλλου το μοναδικό ταλέντο να προκαλεί το γέλιο του κοινού με ένα και μόνο μορφασμό της. Και όμως αυτό που βασικά πρωταγωνιστεί στην ταινία που έσπασε τα ταμεία στην Αμερική είναι το εκτόπισμά της. Το ίδιο συμβαίνει και στις «Εργένισσες» όπου πρωταγωνιστεί επίσης  η γνωστή συγγραφέας και stand up κωμικός. Στο έργο η Μπέκι παντρεύεται έναν ελκυστικό και επιτυχημένο άντρα και οι τρεις κολλητές της από το σχολείο, η Ρέγκαν, η Τζίνα και η Κέιτι δεν μπορούν να πιστέψουν ότι η υπέρβαρη φίλη τους παντρεύεται πρώτη. Και ειδικά στο πρώτο μισό της ταινίας, οι διαστάσεις της Μπέκι – Ρέμπελ είναι πηγή γέλιου και βασικό στοιχείο της πλοκής.

 Συνήθως, οι υπέρβαρες ηθοποιοί περιορίζονται σε ρόλους και ταινίες όπου το σώμα τους είναι το κομβικό σημείο για την εξέλιξη της πλοκής ενώ πολύ συχνά το βάρος τους γίνεται πηγή εμπαιγμού και ταπείνωσης. Και σχεδόν πάντα είναι πρώτα χοντρές και μετά γυναίκες.

 Παραδοσιακά εξάλλου στις περισσότερες τηλεοπτικές σειρές  οι χοντροί άνθρωποι παρουσιάζονται ως νωθροί και τεμπέληδες, που τρώνε πολύ, δεν γυμνάζονται ποτέ, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και ζητούν απελπισμένα να αγαπηθούν.  Οσο για τις γυναίκες, συνήθως παίζουν το ρόλο της «χοντρής, αστείας, καλύτερης σου φίλης».  Στερεότυπα, που όμως δεν ισχύουν στην πραγματική ζωή αφού όλοι γνωρίζουμε εύσωμους ανθρώπους που απέχουν πολύ από αυτά, ερωτεύονται, κάνουν σεξ, είναι ευλύγιστοι και μπορεί να χορεύουν υπέροχα.  Τα στερεότυπα, όμως αυτά φαίνεται να σπάνε σε νέες σειρές όπως η κωμική «Μάικ και Μόλυ», όπου οι υπέρβαροι πρωταγωνιστές της αντιμετωπίζουν με γέλιο και χιούμορ τα προβλήματα της ζωής.

mike_molly_a_l

Στη σειρά, ο αστυνομικός Μάικ Μπιγκς (Μπίλι Γκαρντέλ), «μεγάλος» όνομα και πράγμα, τόσο σε κιλά όσο και σε καλά αισθήματα, είναι μέλος των «Ανώνυμων Φαγάδων», όπου συναντά τη στρουμπουλή δασκάλα του δημοτικού, Μόλι Φλιν (Μελίσα Μακάρθι). Ο Μάικ και η Μόλι ερωτεύονται με την πρώτη «μπουκιά», αρραβωνιάζονται και παντρεύονται. Όμως καθώς αναζητούν την ευτυχία έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά καθώς περιτριγυρίζονται από ισχυρογνώμονες φίλους, προβληματικούς συγγενείς και κυρίως πολλούς πειρασμούς. Η Μελίσα ΜακΚάρθι πάντως δεν δίστασε να συμπρωταγωνιστήσει με την ωραία Σάντρα Μπούλοκ στην ταινία «The Heat» όπου εμφανίζεται σε ρόλο αξιωματικού της αστυνομίας της Βοστώνης που συνεργάζεται με πράκτορα του FBI (Σάντρα Μπούλοκ) για τη σύλληψη ενός μαφιόζου.

Πώς ένιωσε η παχουλή ηθοποιός όταν  της πρότειναν το ρόλο της Μόλι; Εκείνη την εποχή ήταν έγκυος στο δεύτερο παιδί της. «Χμμ, μετράω ακόμα» ήταν η πρώτη σκέψη της. Από την άλλη πλευρά, όμως, είναι σίγουρο ότι  ο ρόλος μιας υπέρβαρης δεν είναι η καλύτερη πρόταση που μπορεί να γίνει σε μια έγκυο γυναίκα ηθοποιό. «Ηθελα να αδυνατίσω αμέσως μετά τη γέννα αλλά αν έπαιρνα το ρόλο τέτοια προοπτική δεν υπήρχε.  Μ’αρέσει, όμως, η σειρά, όλο αυτό έγινε για κάποιο λόγο. Είμαι 43 ετών, έχω δύο παιδιά, και όλα εκείνα που παλιότερα τα έπαιρνα πολύ προσωπικά, τώρα είναι ο.κ. Ισως μια μέρα δείχνω αλλιώς, προς το παρόν όχι, οπότε ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη. Αρχικά, δεν με ενδιέφερε να κάνω κάτι που θα είχε σχέση με το βάρος, όχι επειδή με πληγώνει αλλά γιατί το έβρισκα ανιαρό. Τότε διάβασα το σενάριο. Για μένα είναι μια ρομαντική κωμωδία» έχει δηλώσει η πρωταγωνίστρια του «Μάικ και Μόλι» σε συνέντευξή της στους Νιου Γιορκ Τάιμς.

Πληθωρικές ελληνίδες

Τι κι αν έχουν παραπανίσια κιλά; Είναι πολύ καλές ηθοποιοί και το βάρος τους δεν εμπόδισε την καριέρα τους. Ισα ίσα έσπασαν τα ελληνικά τηλεοπτικά κλισέ.

biky

Γνωρίσαμε Βίκυ Σταυροπούλου ως τσαχπίνα χοντρούλα στο  «Είσαι το ταίρι μου» που μπλέκει στα δίχτυα της τον ωραίο Αλέξη Γεωργούλη ενώ στην ίδια σειρά η καλή της φίλη Τούλα – Σοφία Βογιατζάκη τρώει αδιάκοπα χωρίς ενοχές. Πώς κατάφερε να ξεπεράσει τα στερεότυπα της σόουμπιζ; «Δεν κατέβαλα ποτέ καμία σχετική προσπάθεια γιατί όταν αποφάσισα να σπουδάσω υποκριτική και με ονειρευόμουν να ερμηνεύω ρόλους, δεν με απασχόλησε καθόλου αυτό που λέγεται «σόου μπιζ» που δεν ξέρω και τι ακριβώς περιλαμβάνει. Σίγουρα έχει στερεότυπα περί ομορφιάς, αλλά μην ξεχνάτε ότι τέτοιου είδους στερεότυπα θα απέρριπταν την Γεωργία Βασιλειάδου ή την Σαπφώ Νοταρά, σπουδαίες ηθοποιοί και οι δύο» λέει η ηθοποιός και συμπληρώνει: «Έχω το σώμα μιας συνηθισμένης Ελληνίδας με τα πάνω μου και τα κάτω μου. Άλλοτε είμαι γεματούλα, άλλοτε πολύ γεματούλα, κάποιες φορές έχω ξεχειλίσει. Αλλά έχω πετύχει και να χάσω αρκετά κιλά με διατροφή. Κρατάει μια βδομάδα και μετά… προς τη δόξα πάλι τραβώ. Έπαιξα πάντως και την ενζενύ – με ρόλο τροφαντής ενζενύ έγινα γνωστή στο πλατύ κοινό. Ποτέ μου δεν αισθάνθηκα ότι έχω κάποιο «κουσούρι» που πρέπει να αντιμετωπίσω για να βρίσκω δουλειά και να υπάρχω στο χώρο. Προφανώς δεν θα ερμηνεύσω ποτέ την φθισική Μαργαρίτα Γκωτιέ – εκτός αν βρεθεί κάνας πολύ ανατρεπτικός σκηνοθέτης και την παρουσιάσει να παίρνει κιλά από το χτικιό. Υπάρχουν όμως πολλοί υπέροχοι ρόλοι γυναικών που με περιμένουν και αυτό μόνο με απασχολεί: πώς θα γίνω καλύτερη ηθοποιός, πώς θα ερμηνεύσω καλύτερα αυτούς τους ρόλους…»

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι τα παραπανίσια κιλά ενοχλούν, όμως ο ρόλος της κληρονομικότητας δεν είναι αμελητέος. Η Ελένη Καστάνη, που ερμήνευσε με τον καλύτερο τρόπο την τηλεοπτική «Κρητικιά Πεθερά» σχολίασε παλιότερα σε συνέντευξή της: «Θαυμάζω τις ωραίες γυναίκες, δεν ήμουν ποτέ κομπλεξική απέναντι στο όμορφο» ενώ παραδέχτηκε επίσης: «Κάποτε ήμουν 52 κιλά και προσπαθούσα να φτάσω τα 48 και τώρα κοντεύω να φτάσω τα 152. Ήμουν φοιτήτρια και έκανα τέτοιες αηδίες.…  Βέβαια, και η κληρονομικότητα παίζει ρόλο. Αν είναι στο DNA σου να γίνεις ευτραφής, από κάποια ηλικία και μετά θα γίνεις».

souel-eleni-kastani

Όταν ο σκηνοθέτης Χρήστος Παληγιαννόπουλος της πρότεινε το ρόλο της  λαϊκής και καλοκάγαθης κομμώτριας Λίτσας Τσίχλη που αφηγείται τις περιπέτειες του μεγάλου της έρωτα, του τυφλού καπετάνιου  Μήτσου Αυγουστή -από το μυθιστόρημα «Σουέλ» της Ιωάννας Καρυστιάνη που παίχτηκε ως μονόλογος στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν»- η Ελένη Καστάνη αναρωτήθηκε: «Ρώτησα τον Παληγιαννόπουλο γιατί σκέφτηκε εμένα, η απάντησή του ήταν πως «μπορεί να έχεις τα κιλά σου, αλλά είσαι σέξι!». Μόνο από αυτόν και από τον Σταμάτη Φασουλή το έχω ακούσει αυτό. Όλοι οι άλλοι βλέπουν τη βαθιά καρατερίστικη πλευρά μου!» λέει.

Δημοσιεύτηκε στα Νέα του Σαββατοκύριακου 28-29.09.2013

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s